|
”Muistan hyvin sen
hetken, kun sain radiouutisista kuulla presidentti
Kennedyn murhasta lokakuussa 1963. Olin silloin
Salmisaaressa iltayöstä Elliottilla ajoja
tekemässä”, Heikki Kutvonen kertaa. Nyt
eläkeläisenä päivät täyttyvät
yhdistystoiminnasta, valokuvauksesta ja 10
lapsenlapsen tapaamisista. |
”Myynti oli 1960-luvulla vielä lapsenkengissä. Alkajaisiksi
kävin ostamassa Heinz Goldmanin Myyntitaito-kirjan. Rupesin
kirjoittamaan lehtiartikkeleita ja järjestämään esitelmä- ja
koulutustilaisuuksia. Niiden osallistujaluetteloiden mukaisesti
menin sitten käymään yrityksissä.” Näin muistelee Heikki
Kutvonen myyntiuransa käynnistymistä Suomen Kaapelitehtaalla.
Kutvonen oli käynnistämässä vuonna 1966 Kaapelitehtaan
laskentakeskuksen toimintaa Tampereella. Myyntimenetelmä oli
pitää ovi auki ja pannu kuumana, kun asiakkaat tulivat käymään;
puskaradio toimi hyvin.
”Myynti oli pitkälti ongelmanratkaisua, sen keksimistä, mihin
asiakkaat voisivat tietokonetta käyttää. Työ vaati
pitkäjänteisyyttä, sillä monesti ongelmien ratkominen vei
kuukausia. Kannustavimmat tunnustukset tulivat asiakkailta, kun
heidän ongelmansa lopulta saatiin ratkaistuksi. Valmiita ratkaisuja
kun ei ollut olemassakaan.”
Pieni projektiorganisaatio
Heikki Kutvonen oli aloittanut vastavalmistuneena
diplomi-insinöörinä syksyllä 1963 Suomen Kaapelitehtaan
matematiikkakoneosastolla Elliott-ohjelmoitsijana (nimike oli
nimenomaan ohjelmoitsija). Hänen tehtävänään olivat
insinöörisovellutukset, esimerkiksi teiden pääpistelaskennat
Tie- ja vesirakennushallitukselle ja metrotunnelin suunnitteluun
liittyvät työt Helsingin kaupungille.
”Elliott 803, jota käytimme, vastasi teholtaan n. vuoden 1995
mallista pc:tä. Sen varassa tapahtunut liiketoiminta elätti
kuitenkin noin 20 henkeä perheineen”, Kutvonen vertaa.
Kun tietokoneajo tapahtui, tuli asiakkaan yhteyshenkilö usein
Salmisaareen valvomaan ja tekemään korjauksia datoihin paikan
päällä. Kapasiteetti oli monesti niin tiukalla, että seuraavaan
ajoon saattoi kulua viikko, vaikka ajot olisivat olleet yölläkin.
Asiakkaalla oli teknillisellä puolella usein vain yksi asiantuntija
samoin kuin Kaapelitehtaalla, joten projektin valvonta, yhteistyö
ja kehitys olivat siinä suhteessa helppoja.
"Raha oli tärkeä mittari"
Kesällä 1966 Kutvonen muutti Tampereelle laskentakeskusta
perustamaan, koska Tampereen yliopiston hankkimasta Elliott 803
-tietokoneen ajasta oli puolet käyttämättä. Asiakkaina olivat muiden
muassa Tampellan aseosasto, Lokomon veturiosasto ja Valmetin
metsäkoneosasto. Kaupallis-hallinnollisen puolen asiakkaiksi
saatiin muun muassa Tampereen Säästöpankki, Pyynikin
juomalaskutus (keskiolut vapautui 1969) ja Tampereen Kumiaitta.
1960-luvulla inflaatio oli kova ja palkat nousivat nopeasti.
Asiakkaat rupesivat miettimään entistä tarkemmin, miten
konttorityöt voisi hoitaa halvemmalla ja niin heräsi kiinnostus
esimerkiksi palkanlaskennan siirtämiseksi tietokoneelle.
Konsulttina oli usein toimitusjohtajan nuori sukulainen, joka oli
opiskellut jonkin verran tietokonealaa.
Tietokoneita oli varsin vähän Suomessa, joten
laskentakeskuspalvelut olivat tärkeitä teknistä ja matemaattista
laskentaa tarvitseville organisaatioille. Kutvosen mielestä
liiketoiminta oli nykypäivään verrattuna äärimmäisen
yksinkertaista. Laskentakeskuspalveluissa ei juuri ollut kilpailua.
Olennaista oli löytää atk:sta kiinnostuneet yritykset ennen
kilpailijoita.
Ei tiimejä eikä ohjausta ylempää
”Asiakkailla ei ollut atk-taitoisia henkilöitä, joten tein
kaikkea: suunnittelua, ohjelmointia, operointia, myyntiä. Pari
vuotta seikkailin Tampereella etsimässä asiakkaita ilman että
Kaapelitehtaan johto tiesi asiasta. Kun sitten vuorineuvos
Westerlund sattui tulemaan paikan päälle ja näki kylttini ”Tampereen
laskentakeskus”, hän ihmetteli kovin, mitä hommailen. Toiminta
piti äkkiä virallistaa!” Kutvonen muistaa.
Tämä esimerkki kuvannee tietokoneosaston yrityskulttuuria:
toiminta oli varsin suunnittelematonta. Kutvosen mukaan strategiaksi
riitti se, että oli lähdetty tietokonebisnekseen. Ei ollut kovin
tarkkaa, mitä teki, kunhan tienasi oman palkkansa. Kun markkinat
kasvoivat koko ajan enemmän kuin tarjonta, niin pärjäämisessä
ei ollut suuria ongelmia. Toisaalta ennalta ei tiedetty, millaisia
töitä voisi olla, joten toimintaa ei voitu paljon suunnitellakaan.
”Yksilön kekseliäisyys ja aloitekyky ratkaisivat menestyksen.
Tämä asenne oli pitkäänkin Nokian valtti. Nokian edustaja kun
saattoi tehdä päätökset suoraan asiakkaan luona”, Kutvonen
tähdentää.
Rento ilmapiiri
Tietojenkäsittely oli uutta ja kiinnostavaa; Suomen
Kaapelitehdas taas vanha, turvallinen, iso teollisuusyritys.
Yhdistelmä oli työntekijöiden kannalta houkutteleva.
Henkilökunta oli nuorta ja samanikäistä eikä klikkejä
esiintynyt. Kutvonen sanoo, että ilmapiiriin vaikutti suuresti
toimitusjohtaja Kurt Wikstedtin rento asenne ja osallistuva
johtamistyyli. Kaikki olivat sinuja keskenään, mikä ei ollut
voimassa muualla Kaapelitehtaalla. Pientä jännitettä syntyi
tietokoneosaston ja Kaapelitehtaan insinöörien ja johtajien
välillä tietokoneväen vapaamman pukeutumisen ja käytöksen
takia.
Konttoritekniikan huippua edustivat IBM-pallokoneet, joissa
kirjainten väli oli suhteutettu ja fonttia pystyi vaihtamaan.
Sihteerit kirjoittivat kirjeet koneella puhtaaksi ja ottivat samalla
kopiot kirjeestä läpilyönti- ja hiilipaperilla. Valkoinen
korjauslakka oli välttämätön. Monistuksessa oli isommille
määrille vahamonistuskoneet ja pienemmille (50 kpl)
spriimonisteet. Diaprojektori oli lähes ainoa AV-väline, ja diat
teetettiin mainostoimistossa.
Heikki Kutvonen toimi sittemmin Nokian ja ICL:n palveluksessa
Helsingin laskentakeskuksen johtajana vuoteen 1983 ja sen jälkeen
aluekeskusjohtajana ja hallintotehtävissä eläkkeelle
jäämiseensä vuoteen 1994 saakka.
Heikki Kutvosen muistiinpanojen ja haastattelun pohjalta
tekstin laati Eila Jaakola.
|