Hanna Kivelä   |   31.01.2023

Uudistuuko Fujitsu? No KYLLÄ!

Fujitsu uudistuu nyt vauhdilla sekä Suomessa että globaalisti. Ohjenuoramme muutoksessa on vahva merkityksellisyys: We make the world more sustainable by building trust in society through innovation.  

Itselleni tämä lause sisältää kolme tärkeää sanaa:   

  1. Sustainable – mitä teemmekin, sen pitää tuottaa arvoa nyt ja tulevaisuudessa .
  1. Trust – luottamus on huoltovarmuustoimijan perusta. Samalla se on edellytys myös sille, että olemme hyvä kumppani asiakkaillemme ja turvallinen työnantaja henkilöstöllemme.   
  1. Innovation – halu ja kyky uudistua, ajatella ja toimia eri tavalla.  

Fujitsu Uvance on globaali ohjelma, joka tiivistää hyvin tavoitteemme kestävässä kehityksessä: Innovative solutions that address business challenges and solve societal issues.  

Suomalaisten asiakkaiden kannalta keskeisiä ovat panostukset mm. teollisuuden (Sustainable Manufacturing), kaupan (Consumer experience), terveydenhuollon (Healthy Living), ja julkisen sektorin (Trusted Society) palveluihin ja tuotekehitykseen. Vuosittain investoimme globaalisti noin kolme prosenttia liikevaihdosta tuotekehitykseen.  

No, mitä me sitten oikein teemme? 

Suomessa meillä on käynnissä merkittävä uudistumishanke, joka vaikuttaa siihen, miten ja mitä myymme, palvelemme ja – ennen kaikkea – miten teemme työtämme. Kantavana ajatuksena on kolme asiaa: asiakaskeskeisyys, työntekijäkeskeisyys ja tekemisen tapojen uudistuminen ketterästi läpi koko talon - yhteistyössä ja osana globaalia Fujitsua. Globally local, kuten tapaamme sanoa.    

Keskitymme viiteen kärkiteemaan, joiden kautta palvelemme yli 400 suomalaista asiakastamme Suomessa ja ympäri maailman.  

  1. Security as a Foundation
    – tietoturva, konsultointi, operointi ja valvonta. Tämä on perusta, jonka päälle rakentuu kaikki muu tekeminen.  
  1. Cloud first - Hybrid IT
    – pilvisiirtymä luotettavasti. Hybrid IT vaatii näkemystä, kokemusta ja asiantuntemusta sekä julkipilvestä että konesaliympäristöistä.  
  1. Business Applications
    – asiakkaiden liiketoiminnan uudistuminen erilaisilla alustoilla, kuten SAP, ServiceNow, Retail-ratkaisut, MS Dynamics, Intersystems tai CaseM. Tarpeen mukaan rakennamme myös asiakaskohtaisia ratkaisuja.  
  1. Work Life Shift – sujuvan työnteon mahdollistaminen. Olipa kyseessä sitten Microsoft 365, Google Workspace, ServiceDesk tai Lähituki, jotka kaikki toimivat yli sadassa maassa ympäri maailman.  
  1. Consulting and Professional Services – projektipäälliköt, scrum masterit, arkkitehdit ja asiantuntijat toimivat päivittäin osana asiakkaiden organisaatioita ja tiimejä.  

Näiden monipuolisten palvelujen lisäksi hyödynnämme vahvasti Fujitsu Uvancen toimialakohtaisia ratkaisuja ja innovaatioita. Haluamme tarjota asiakkaillemme ketteriä, luotettavia ja turvallisia palveluja, Suomessa ja kansainvälisesti. 

Ja vieläkin tärkeämpänä: miten toimimme?  

”Kestävyys on aikamme suurimpia mullistuksia. Liiketoiminta sellaisena kuin sen tunnemme ei ole enää mahdollista”, toteaa London Business Schoolin strategian ja yrittäjyyden apulaisprofessori Ioannis Ionnaou Fujitsun ja FT Longituden julkaisemassa tuoreessa selvityksessä.  

Tämän vuoksi käynnistimme viime vuonna merkittävän sisäisen muutosohjelman, joka näkyy ja tuntuu läpi talon: johtoryhmässä, myynnissä, palveluhallinnassa, palvelutuotannossa sekä kansainvälisessä yhteistyössä kollegojen ja tiimien kanssa.  

Kolme periaatetta ovat keskeisiä: 

  • Asiakaskeskeisyys ohjaa toimintaamme. Pyrimme luomaan arvoa asiakkaille liiketoiminnan ja tarpeiden ymmärtämisen, rohkean ja näkemyksellisen myynnin ja palvelutuotannon kautta. Meidän tapamme toimia on ketterä, sopii asiakkaiden kellotaajuuteen ja tarpeisiin, ja auttaa asiakkaita kestävässä uudistumisessa. Mittaamme tuloksia muiden muassa asiakastyytyväisyydellä ja suositteluvalmiudella.  (CX - customer experience) 
    .
  • Ihmiskeskeisyys - Fujitsu on hyvä työpaikka kaikille, ja meidän kanssamme on kiva tehdä töitä. Jokainen fujitsulainen voi vaikuttaa siihen, miten uudistumme. Meillä on tilaa kasvaa ja kehittyä ammattilaisena, mahdollisuus olla oma itsensä ja kokea, että on kaikin tavoin tervetullut. Mittaamme tätä muiden muassa henkilöstökyselyillä. (EX - employee experience) 
     
  • Tekemisen tapojen uudistuminen monin tavoin: Ketteryys, osallistaminen ja yhteinen kellotaajuus ovat tekemisemme ytimessä. Hyödynnämme teknologiaa fiksulla tavalla muutoksen mahdollistajana. Esimerkiksi automaatio ja AI ovat sisäänrakennettuina palveluihimme, ja pyrimme hyödyntämään Fujitsun globaaleja palveluja entistäkin tehokkaammin. OKR eli tavoitejohtamismalli on työkalu strategian jalkauttamisessa, ja se ohjaa keskittymään siihen, mikä on tärkeää juuri nyt. Mittaamme näitäkin tuloksia asiakas- ja henkilöstökyselyllä. (DX - digital transformation) 

Muutoksessa tarvitaan ihmisiä 

Muutosmatkamme on jo hyvässä vauhdissa, talossa on hyvä tekemisen meininki päällä, ja olemme organisoituneet strategian mukaisella tavalla. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, että kaikki edellä kuvattu näkyy ja tuntuu sekä omalle väelle että asiakkaille kaikissa kohtaamisissa ja tavoissa toimia. Fujitsulla ja fujitsulaisten kanssa on hyvä olla ja tehdä töitä - Trust, Empathy, Aspiration -arvojemme mukaisesti.  

Olen todella kiitollinen ja vähän ylpeäkin siitä, miten valmiita täällä meillä ollaan tähän uudistumiseen. Lämmin kiitos kaikille kollegoille, asiakkaille ja kumppaneille! Jatketaan etenemistä yhdessä tuumin. Palaute on meille lahja, muutoksesta saa energiaa ja onhan tämä aika innostavaakin. 😊 

Jos haluat tutustua laajemmin Fujitsun strategiseen muutokseen, voit lukea täältä lisää Fujitsu Uvancesta. Ja jos haluat jutella muutosmatkastamme vaikkapa kahvikupillisen ääressä, niin laitahan viestiä: hanna.kivela@fujitsu.com.  

Hanna Kivelä  
Toimitusjohtaja, Fujitsu Finland Oy  

Hanna Kivelä

Fujitsu Finland Oy:n toimitusjohtaja