Kolme vuotta sitten päätimme puolisoni kanssa, että nyt on aika rakentaa hyvän aikaa suunnitteilla ollut autotalli Hämeenlinnaan. Asuimme Irlannissa.
Ei kun puhelin käteen ja selvittämään kaupungin sivuilta lupa-asioita. Piirustukset sisään, hakemus kuntoon, naapureita kuulemaan 3 000 kilometrin päähän, etsimään tekijöitä ja lopulta toteuttamaan.
No, tässä välissä ehdimme jo muuttaa Suomeen. Viikko sitten meillä oli lopputarkastus ja läpi meni.
Tämä ei olisi onnistunut ilman luottamusta siihen, että asiat hoituvat kaupungin kanssa, tieto on oikeaa ja ajantasaista ja naapuritkin saavat tiedot hankkeesta. Toisin sanoen, että meitä palvellaan juuri kuten kuntalaista pitääkin. Vielä lopuksi mainio rakennustarkastajamme pyysi palautettakin, jotta homma toimisi jatkossa entistäkin paremmin.
Jokainen meistä asuu jossain ja jokaisella on omat henkilökohtaiset tarpeet. Ne voivat olla vaikkapa lasten päivähoito- tai kouluasioita, tukipalvelutarpeita, rakentamista ja lupa-asioita, liikkumisen sujuvuutta ja turvallisuutta jne.
Tulevaisuuden kunnassa kaikki tarpeellinen tieto ja palvelut ovat olemassa juuri minua varten, ne auttavat omassa arjessani, ennakoivat tarpeitani, nopeuttavat päätöksentekoa ja tekevät elämästäni kaikin puolin sujuvampaa.
Meidän kaikkien elämä ja arki ovat muuttuneet radikaalisti edellisten kahden vuoden aikana. Terveyden ja hyvinvoinnin merkitys on kasvanut, turvallisuudesta on tullut hyvin keskeinen teema, odotus palvelujen helppokäyttöisyydelle on noussut eksponentiaalisesti, meistä on tullut kärsimättömämpiä – kaiken pitää tapahtua tässä ja nyt.
Verkkokauppa on muuttunut arjen normiksi, laatuvaatimukset ovat kasvaneet ja kestävä kehitys ei ole enää vain muotisana. Kaiken tämän keskellä, kuntien ja kaupunkien palveluiden pitää kestää vertailua minkä tahansa muun digitaalisen palvelun kanssa – oli se sitten viimeisin Supercellin tai Rovion lanseeraama peli, Teams-palaveri tai verkkokauppaostos Amazonista. (Lähde )
Malli vaatii kunnilta ja kaupungeilta kykyä hyödyntää dataa, teknologiaa ja käyttäjäkeskeistä ajattelua kaikessa tekemisessään. On oltava ketterä ja valmis oppimaan uutta sekä rohkea ja määrätietoinen. Digitaalisuus on tuotava keskiöön. Moderni digitaalinen alusta edistää datan ja tekoälyn hyödyntämistä sekä ennakoivien palveluiden suunnittelua. Lisäksi tietoturvan ja turvallisuuden pitää kulkea mukana kaikessa tekemisessä.
Sujuvat sähköiset prosessit ja välineet lisäävät työntekijöiden motivaatiota, vähentävät rutiinitöitä ja tekevät kunnista ja kaupungeista houkuttelevia työpaikkoja. Digitaalisuus sujuvoittaa kunnan rakennustarkastajien, kunnanjohtajien ja opettajien työtä. Heille jää enemmän aikaa siihen viisauteen, harkintaan, päätöksentekoon ja palvelemiseen, jonka vain ihminen osaa. Teknologia ja ihmiset voivat toimia rintarinnan.
Kaiken pohjana on data, jota on aina ollut saatavilla, mutta aikaisemmin se on ollut hajallaan ja hyödyntämättä. Kun datavirrat yhdistetään, saadaan aikaan syvempää tietoa ja laadukkaampia lopputuloksia. Samalla syntyy kuntalaisille parempia palveluja sekä kunnille kauaskantoisempia päätöksiä.
Tekoälyn voi valjastaa ennakoimaan palvelutarpeita. Parhaimmillaan se ehkäisee esimerkiksi nuorten aikuisten syrjäytymisriskiä, kun tekoäly auttaa tunnistamaan tekijät, jotka aiheuttavat nuorten sosiaalista syrjäytymistä. Tällaisen ratkaisun olemme jo toteuttaneet Eksoten kanssa Etelä-Karjalassa. Toisaalta Montrealissa olemme pistäneet tekoälyn toisenlaisiin töihin yhdessä IoT-ratkaisujen kanssa lukemaan sensoreja ja sujuvoittamaan liikennettä. Mahdollisuudet ovat rajattomat.
Työssäni Fujitsussa merkityksellisyys on sitä, että pystyn luomaan yhteiskunnasta kaikin tavoin kestävämmän ja lisäämään luottamusta innovaatioiden ja teknologian avulla.
Yrityksemme arvot ovat yksi yhteen omieni kanssa: luottamus, empatia ja kunnianhimo. Ihmiset ovat aina keskiössä, rakennamme luottamusta ja kurotamme katseemme rohkeasti pilviin uudistumista ja kasvua tavoitellen.
» Katso webinaaritallenne, jossa asiantuntijat keskustelevat kuntien kohtaamista isoista toimintakulttuurin muutoksista. Miten prosesseja voi digitalisoida ja asiointia sähköistää? Miten kuntalaisia voidaan palvella paremmin ja turvallisemmin?
» Lue lisää Fujitsun palveluista tulevaisuuden kunnille ja kaupungeille