Kustannuspaineen ja työvoimapulan puristuksessa suomalaisen hyvinvointivaltion on pakko löytää uusia keinoja tuottaa terveydenhuoltoa tehokkaammin ja asiakaslähtöisemmin. Digitalisaation edistäminen tarjoaa useita keinoja auttaa sote-palveluissa sekä asiakkaita että sote-ammattilaisia.
Lisäksi tarvitaan hyvinvointialueiden toiminnan ja toimintamallien muutosta. Muutosjohtamisen rooli digitalisaation vauhdittajana on keskeinen. Toimintamallit on hiottava digiaikaan, mutta kannattaa edetä maltillisesti kohti päämäärää eikä harpata liian isoa loikkaa kerralla.
Riittävät investoinnit digitalisaatioon ja muutosjohtamiseen varmistavat tehokkaat ja asiakaslähtöisemmat sote-palvelut. Digitalisaation ja tekoälyn parhaita käytäntöjä Suomesta ja maailmalta voi hyödyntää.
Terveydenhuollon kokonaisuutta pitää kehittää kokonaisratkaisuna huomioiden myös yksityinen terveydenhuolto. Katsetta tulisi suunnata ennaltaehkäiseviin terveyspalveluihin ja osallistaa meitä kaikkia digitaalisten palvelujen avulla.
Näillä toimenpiteitä voit vauhdittaa soten digitalisaatiota
- Digitaalisten palveluiden kehittäminen: Edistä digitaalisten hoitopolkujen, -sovellusten ja -alustojen, kehittämistä. Niiden avulla asukkaat voivat mm. tarkastella tietojaan, hoito- ja palvelusuunnitelmaansa, varata aikoja ja saada terveysneuvontaa helposti omasta kodistaan käsin. Digipalvelut myös osallistavat asukkaan aktiiviseksi toimijaksi hoitopolkuihin ja terveyden kehittämiseen.
.
- Kehitä etäterveyspalveluja ja kannusta kansalaisia ja sote-ammattilaisia hyödyntämään niitä, jolloin potilaiden pääsy hoitoon helpottuu etenkin syrjäisillä alueilla. Ne myös mahdollistavat uusia palveluita ja vähentävät kustannuksia.
.
- Kehitä muutosjohtamista ja osaamista: Vie muutokset läpi suunnitelluissa aikatauluissa ja tarjoa koulutusta digiratkaisujen käytössä. Johda toimintamallien muutosta kohti sujuvampia prosesseja muotoilemalla palveluja.
.
- Edistä tietojen saatavuutta lainsäädännön ja avoimien rajapintojen avulla sekä lainsäädännön että tietojärjestelmien rajapintojen kautta. Mahdollista terveydenhuollon toimijoiden välinen tiedonjako ja yhteistyö.
.
- Johda päätöksentekoa tiedolla: Toteuta ratkaisuja, joilla sote-toimijat voivat hyödyntää dataa päätöksenteon tukena. Tekoälyllä ja analytiikalla voi tehostaa ja ennustaa resurssien käyttöä ja parantaa palveluiden laatua ja saatavuutta sekä tunnistaa trendejä.
.
- Tiedolla johtaminen kliinisessä päätöksenteossa: Toteuta vaikuttavia ratkaisuja, joilla ammattilainen näkee vaivattomasti kaikki tarpeelliset potilaan hoitoon liittyvät tiedot riippumatta siitä, missä tiedot ovat syntyneet tai minne ne on tallennettu.
.
- Varmista tietoturva ja yksityisyys: Huolehdi, että terveysdataa käsitellään turvallisesti yksityisyys huomioiden. Toteuta asiakaslähtöisiä suostumuksen varmistamisen mahdollistavia palveluja.
.
- Yhdenmukaiset, toimivat ja turvalliset ict-palvelut varmistavat häiriöttömät digitaaliset sote-palvelut alueen asiakkaille ja sote-ammattilaisille. Näitä palveluita on määrätietoisesti kehitettävä markkinaehtoisesti yhtenäisemmäksi hyvinvointialueen, yhteistyöalueen tai jopa koko maan laajuisesti, jotta volyymietuja ja niiden kautta kustannustehokkuutta voi saavuttaa.
Eikä tässä varmaan vielä kaikki. Mitä mieltä SINÄ olet, miten pelastetaan Suomen sote? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.
-----------------------------------------------
Markku Mäenpää aloitti kolme kuukautta sitten Fujitsussa Head of Healthcare -roolissa, jossa hän vastaa terveydenhuoltosektorin asiakkaista ja myynnistä. ”Olen toiminut ict-alalla yli 25 vuotta erilaisissa johtotehtävissä ja viimeiset kahdeksan vuotta soteen ja sote-uudistukseen liittyvissä tehtävissä. Vedin mm. isossa it-yrityksessä uudistushanketta, jossa etsimme sote-asiakkaille ratkaisuja erilaisiin haasteisiin hyvinvointialueiden käynnistyksen ja sen jälkeisen muutoksen ajalle. Tämä oli erinomainen ajankohta oppia, mitä suomalainen sosiaali- ja terveydenhuolto on ja millaisia isoja haasteita alalla edelleen on.”