Vapaa-ajattelijan päiväkirjasta, osa 20
Maailman terveysjärjestö eli WHO julisti Korona-tilanteen pandemiaksi viime viikolla. Kun yhteiskunnan on syystä tai toisesta pakko rajoittaa ihmisen vapaata liikkumista, vaaditaan perustoimintojen turvaamiseksi sujuvaa tietoliikennettä ja palveluja, joita tämän varassa tuotetaan. Ilman nettiä nykyaikainen yhteiskunta pysähtyisi tämän kaltaisessa tilanteessa hyvin nopeasti ja vaikutukset olisivat dramaattiset.
Kaikki kunnia ja kannustus erilaisissa yhteiskunnan tukitoiminnoissa työskenteleville. On hyvä kuitenkin muistaa, että taustalla on myös paljon näkymätöntä palvelua, joka turvaan yhteiskunnan peruspalveluiden toiminnan, ja varmistaa, että talous ei täysin pysähdy.
Normaalioloissa alati muuttuvat ja kehittyvät sosiaaliset verkostot tekevät liiketoiminnasta dynaamista ja kehittyvää. Kun tilanne on nyt päällä, niin ensimmäisenä prioriteettina on turvata palveluiden ja yhteyksien toiminta.
Monien etäkokouksiin ja yhteydenpitoon tarkoitettujen palvelujen käyttäjämäärät ovat kasvaneet monta sataa prosenttia päivässä. Pilvipalvelujen lisääntyneen käytön ansioista voimme joustavammin lisätä kapasiteettia ryhmätyö- ja viestintäpalveluihin. Tässä on toki ollut ongelmia suurillakin toimittajilla, mutta suhteellisen hyvin pienestä yskimisestä huolimatta kapasiteettia on saatu nostettua. Kaikki alan toimijat työskentelevät nyt kellon ympäri turvatakseen tietoteknisten palvelujen kapasiteetin.
Palvelujen ja tietoverkkojen ytimen toiminnan turvaamiseksi tarvitaan nyt myös joustavuutta. Nyt pitää kaikin voimin auttaa asiakasta, työkaveria ja läheisiä, jotta yhteydet pelaavat. Muistakaa auttaa myös kotona lapsia, joista monet joutuvat ”pystymetsästä” tutustumaan uudenlaisen tietoteknisen ryhmätyöskentelyn ytimeen.
Onneksi Suomessa on tässä suhteessa hyvä valmiudet: Wilman ja Google Classroomin kaltaiset palvelut ovat kouluissa laajasti käytössä ja lukiossa käytännössä kaikilla on tietokoneet. Kaikilla alaluokkalaisilla ei ole omia koneita, joten vanhempien tehtävä on huolehtia, ettei yksikään lapsi tai nuori jää toimettomana tyhjän päälle lähikuukausien ajaksi. Alaluokkalaiset voisivat käyttää samoja työvälineitä kännyköillä tai tableteilla. Valmiudet eivät ehkä aluksi ole niin hyvät, mutta nyt on mahdollisuus oppia uutta ja ottaa myös älypuhelin pikaisesti alaluokkalaisten työvälineeksi.
Myös viimeksi kuluneenviikon aikana on kotiutettu suuri määrä konttorien työtekijöitä. Monilla heistä on jo onneksi laajassa käytössä etätyön välineet kuten Office365 ja Google Suite sekä näihin liittyvät videoneuvottelupalvelut kuten Teams, Google Meet ja Skype. Opiskelua ja malttia kuitenkin vielä vaaditaan, koska aika harvoin organisaatioiden koko henkilöstö on käyttänyt aktiivisesti etätyökaluja.
Myös kotityössä internetyhteys voi osoittautua pullonkaulaksi. Varsinkin jos yhteys on toteutettu mobiilina 4G:n kautta. Mobiilipalvelujen ruuhkat tulevat olemaan tosiasia. Niitä pahentaa työaikaan tapahtuva viihdekäyttö ja se tosiseikka, että lapsetkin ovat kotona ja tarvitsevat yhteyksiä koulunkäyntiä varten.
Yhteysongelmia voi taklata hankkimalla prepaid-sim-kortin toiselta operaattorilta, jospa vaikka kilpailijan verkossa olisi välillä vähemmän ruuhkaa. Kiinteää yhteyttä kannattaa käyttää, jos se vain on mahdollista. Tämän voi saada hyvinkin nopeasti taloyhtiön kautta (kysy isännöitsijältä!).
Myös kaapeli-tv-yhteydellä varustettuun taloon voi saada kiinteän yhteyden muutamassa tunnissa.
Heitelkääpä ideoita, miten verkkoa ja sen vakiopalveluita voisi käyttää pienyritysten ahdingon vähentämiseksi. Auttakaa myös kertomalla näistä ideoista yrittäjälle, joka on todennäköisesti kohta pahassa tilanteessa (ehkä voit jopa auttaa toteutuksessa). Tarkoitan juuri niitä yrityksiä, joiden liiketoiminta perustuu ohimennen piipahtavaan asiakkaaseen. Kulut kuten vuokrat, palkat, verot ja työeläkemaksut juoksevat, vaikka liiketoiminta on pysähtynyt kuin seinään. Kannattakaa näitä yrityksiä ja pyrkikää mahdollisuuksien mukaan käymään myös kahviloissa ja kukkakaupoissa.
Kun koulut ja työt saadaan hoidettua, niin muistakaa myös mummeja ja pappoja. Olkaa yhteydessä, auttakaa tietotekniikassa tai neuvokaa, miten videoneuvottelu toimii. Käykää vanhuksille kaupassa. Kysykää myös oman lähipiirin ulkopuolisilta, tarvitaanko apua. Vaikka tässä jonkin aikaa joudumme ottamaan toisiimme fyysistä etäisyyttä, meillä on kuitenkin mahdollisuus lähentyä sosiaalisesti ja kohottaa yhteishenkeä ja fiilistä tällä tavalla. Ei jätetä ketään henkisesti yksin kotiinsa!