09.12.2024

Aidianin it-palvelu kehittyy proaktiivisesti

Diagnostiikka-alalla toimiva Aidian tuli Fujitsun asiakkaaksi aiemman omistajansa Orionin kautta. It-yhteistyö on jatkunut sujuvasti yritysjärjestelyjen jälkeen ja myös laajentunut vuosien varrella. Aidianin it-palvelujen kehitystyö on proaktiivista ja nopeaa ja se perustuu pitkään yhteistyön aikana kertyneeseen luottamukseen.

Fujitsu toimittaa Aidianille kattavat infrapalvelut, joihin kuuluvat työasemapalvelut, Servicedesk-puhelintuki, datacenter, lähituki, verkkoympäristö sekä tietoturvan SOC-palvelu (Security Operations Center).

Tuoreimpana projektina Fujitsu toteutti verkkopalvelujen uusinnan Aidianin Espoon-konttoriin ja tehtaalle ja lähituki laajeni niin, että sitä on saatavilla Suomen lisäksi seitsemässa maassa.

Lisäksi Aidianin kanssa järjestetty jo viisi co-creation-työpajaa, joissa on mietitty ratkaisuja testilaitteista kertyvän tutkimustiedon ja datan tallennukseen, käsittelyyn ja jatkokäyttöön. Ratkaisut on määrä toteuttaa lowcode-sovelluskehityksen avulla.

Jatkuvaa pientä kehitystä ja isompaakin

Infrapalvelujen puolella pieniä kehitysprojekteja ja vähän isompiakin on menossa jatkuvasti.

”Toimipisteiden it-ympäristöä modernisoidaan koko ajan ja Azure-pilven käyttö on laajenemassa. Kaiken perusta on toimiva tietoturva, joka takaa liiketoiminnan jatkuvuuden. Muita it-strategiamme ytimessä olevia tavoitteita ovat muun muassa saavutettavat palvelut, osaamisen kehittäminen sekä oikeasuhtaiset it-operaatiot”, kuvailee Aidianin CIO Antti Ryysy.

Aidian edellyttää palvelutoimittajaltaan hyvää reagointinopeutta ja toimivia palveluja.

”Esimerkiksi ict-ympäristön hallinnassa ja tietoturvassa reagointinopeuden pitää olla paras mahdollinen. It-hankintojen kokonaisvaltainen keskittäminen puolestaan edellyttää toimintamme hyvää tuntemusta”, Antti Ryysy painottaa.

”Heittelemme päivittäin kehitysideoita Teamsin kautta. Voin vinkata, että ’hei, meillä olis tällainen, olisko käyttöä?’ Yhteistyömalli on osoittautunut tehokkaaksi ja tulokset näkyvät. SLA:t on tehty, mutta perinteisiä kuukausipalavereja emme juuri pidä eikä katsella peräpeiliin. Jos palvelu ei jossain kohdassa toimi, asiaan tartutaan heti. Sellaista ongelmaa ei vielä ole tullut eteen, josta ei olisi yhdessä päästy yli,” kuvailee palvelupäällikkö Ville Helenius Fujitsusta.

"Reaaliaikainen viestittely puolin ja toisin sekä kehitysideoiden ja kommenttien heittely on elintärkeää toimivalle kumppanuudelle. Kuukausipalaverien odottaminen on liian hidas tapa edistää asioita. Tietysti myös vastapuolen henkilökohtainen tunteminen on merkittävää", kuvailee Aidianin Head of IT Operations Timo Töronen.

"Arvostamme Microsoft-ympäristön asiantuntijuutta, ja painotamme erityisesti jatkuvaa kehitystä ja Azurea sekä lisenssien tehokasta hyödyntämistä. Jos lisenssimme esimerkiksi mahdollistaa jonkin uuden tietoturvaominaisuuden, on se yleensä järkevää ottaa käyttöön", Törönen jatkaa.

SOC tuo poikkeamat päivänvaloon

Korkea tietoturva on erityisen tärkeä globaalille diagnostiikka-alan yritykselle, jolla on hallussaan kriittistä dataa ja jonka henkilöstö matkustaa paljon ympäri maailmaa. Viimeisten vuosien aikana tietoturvan rooli on entisestään korostunut, kun maailma muuttunut ja kyberuhkien riskit kasvavat jatkuvasti.

”Pienetkin poikkeamat tulevat esille SOC-palvelun kautta ja niihin pystytään puuttumaan heti. Myös oma henkilöstö ottaa tietoturvan vakavammin, kun yhteydenotto ja toimenpidepyyntö tulee keskitetyn SOC-palvelun kautta”, Antti Ryysy kertoo.

"SOC-palvelussa erittäin merkittävä asia on myös ennakointi. Palvelu ei havaitse vain poikkeamia, vaan nostaa päivänvaloon asioita, joihin on hyvä puuttua ennakoivasti", Timo Törönen muistuttaa.

IT-infran (IT) lisäksi tuotantolaitosten operatiivisten järjestelmien (OT) toimintaa ja tietoturvaa kehitetään Aidianissa jatkuvasti. Tavoitteena on myös laajentaa SOC-palvelun kattavuutta entisestään.

"Rakennamme ja ylläpidämme tietoturvaa itsemme ja asiakkaidemme vuoksi, mutta esimerkiksi SOC ja haavoittuvuusskannaukset vastaavat myös muihin vaatimuksiin, kuten NIS2-kyberturvallisuusdirektiiviin", Timo Törönen toteaa.

Aidian on suomalainen diagnostiikka-alan yritys, joka tunnettiin vuoteen 2019 asti nimellä Orion Diagnostica. Vuonna 1974 perustettu yritys on kasvanut vauhdikkaasti. Henkilöstöä yli kymmenessä maassa kaikkiaan noin 400. Suomen lisäksi toimintaa on 12 maassa, muiden muassa Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa, Hollannissa, Unkarissa ja Kiinasssa.

Aidian kehittää ja valmistaa diagnostisia testejä vieritestaukseen. Vieritesti on laboratoriotutkimus, joka tehdään potilaan vieressä, lähellä tai odottaessa. Se nopeuttaa hoitoa, sillä tulokset valmistuvat heti näytteenoton yhteydessä. Lisää tietoa: www.aidian.fi

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux