"Mitäs me pistettiin leivän päälle, ennen kuin oli 'looraa'?" kysyi nuorimies aamiaisella 80-luvun televisiomainoksessa. No, voitahan me pistettiin ja pistetään tai ainakin käytetään edelleenkin, mutta ehkä aiempaa pienempiä määriä, ja vain tietyissä yhteyksissä. Voista on tullut ruoanvalmistuksen täsmälääke.
Tuli mieleen, että kummastellaanko tekoälystäkin kohta samaan tyyliin: "Mites me kehitettiin ennen kuin oli tekoälyä?"
Luulen ettei. Ainakaan, kun puhutaan yhteiskehittämisestä. Kuten tekoäly itsekin myöntää, se ei ole ihmisälyä korvaava ratkaisu. Hyvä renki, ei isäntä. Toki, kuten ihminenkin usein, se toimii sen datan pohjalta, jolla sitä on koulutettu, mutta se ei ymmärrä kokemukseen perustuvia konteksteja, saati tunteita.
Tunteet puolestaan ovat tärkeitä yhteiskehittämisen elementtejä.
Mutta tekoälyhän kehittyy huimaa vauhtia, saatat huomauttaa. Jonain päivänä se kyllä ymmärtää tunteitakin? Varmasti.
Olennaisimmat yhteiskehittämisen edut liittyvät kuitenkin ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Kun itse olet mukana kehittämässä ratkaisua yhteiseen pulmaanne, todennäköisesti sitoudut myös sen toteuttamiseen ja käyttöönottoon. Hankkeenne onnistumistodennäköisyys ja lopputuloksen laatu siis paranevat. Prosessin aikana verkostoidut, saat uusia ideoita ja inspiroit muita. Saatat jopa kokea työnteon olevan hauskaa! Tätä puolta tekoäly ei ainakaan hetkeen korvaa.
Tekoäly analysoi, ennustaa ja ehdottaa
En tässä huutele barrikadilta tekoälyn vastaisia iskulauseita, päinvastoin. Renkinä tekoäly palvelee ja tehostaa hienosti ja monipuolisesti yhteiskehittämistäkin. Se tarjoaa laajoja lähtötietoja analysoimalla markkinatietoja, auttamalla ymmärtämään asiakastarpeita, ennustamalla trendejä ja ehdottamalla uusia näkökulmia. Se nopeuttaa prototyyppien luontia, simulointia ja iterointia. Se tarjoaa keinoja tuoda näkyväksi eli visualisoida ideoita, tietoa ja konsepteja. Esimerkiksi oma ajansäästöni yhteiskehittämispajojen suunnittelussa ja dokumentoinnissa on jo 50 prosentin luokkaa.
Sitä paitsi tekoälyn käyttötapoja ja soveltamista eri kohteisiin voidaan myös käsitellä yhteiskehittämistyöpajan kehitysaiheena ja on jo käsiteltykin.
Tekoäly on tullut vauhdilla korvaamattomaksi osaksi ict-palvelujen kehittämistä. Prosessioptimointi, automaatio ja monen muun tyyppinen jatkuva parantaminen hyötyvät jo nyt suuresti tekoälystä.
Yhteiskehittäminen on täsmälääke
Yhteiskehittäminen tulee tekoälyn käytön lisääntymisestä huolimatta kuitenkin olemaan täsmälääke uutta innovoivaan kehittämiseen. "Miten me kehitettiin, ennen kuin meillä tehtiin yhteiskehittämistä?" saattaisi olla tulevaisuudessa relevantimpi kysymys.
Tervetuloa Fujitsun yhteiskehittämistyöpajaan tekoälyn kanssa tai ilman.