Kuinka tyytyväinen olit palveluumme? Millainen sisäänkirjautumiskokemuksesi oli? Arvostele viimeisin matkasi. Suosittelisitko meitä ystävillesi? Oletko tyytyväinen ostokseesi?
Kuulostaako tutulta?
Meille kuluttajina, työntekijöinä ja yhteistyökumppaneina osoitetaan kyselyitä ja mielipidemittauksia lähes päivittäin, toisinaan useamminkin. Joihinkin hyvin suunniteltuihin kyselyihin on mukava vastata, mutta mitä niillä kaikilla vastauksilla tehdään? Katsooko joku todella niitä? Ja mikä tärkeintä: onko minun mielipiteelläni merkitystä?
Entä käyttäjien tarpeet?
Sitran reilun datatalouden IHAN-yritysohjelman tutkimustulosten (mm. tämä) mukaan datan hyödyntäminen ei ole yrityksissä aina johdonmukaista eikä suunnitelmallista. Dataan suhtaudutaan myös hyvin kapeakatseisesti ja teknologialähtöisesti. Lisäksi datan hyödyntämisen kehittämisessä jätetään käyttäjien tarpeet huomiotta.
Vaikka dataa on käytettävissä enemmän kuin koskaan, keinoja sen hyödyntämiseen ei ole vielä löydetty riittävästi.
Euroopan Unionin Datastrategia arvioi datatalouden arvoksi 829 miljardia euroa vuonna 2025. Eli kyse ei ole pikkurahoista. Lisäksi Eurooppa siirtyy vauhdilla kohti kiertotaloutta ja kulutuksemme muuttuu tavaroiden omistamisesta vuokraamiseen, jakamiseen ja uudenlaisten palveluiden käyttöön.
Samalla hyvinvointimme nojaa entistä enemmän fyysisen materian sijasta datan sujuvaan hyödyntämiseen.
Datan hyödyntäminen kiertotaloudessa ja ympäristäasioissa on jo kohtuullisen tuttua erilaisten CO-laskureiden ja mittareiden myötä. Nyt olisi syytä nostaa myös pehmeitä arvoja, kuten monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja inkluusio.
Henkilöstön ääni kuuluviin
Tänä päivänä on mahdollista tehdä merkityksellisiä kyselyjä, jotka antavat jokaiselle työntekijälle mahdollisuuden saada äänensä kuuluviin.
Pystymme siis tekemään yritysvastuutyötä dataa hyödyntämällä. Yksinkertaisimmillaan sen voi toteuttaa tarkastelemalla rekrytointitilanteessa useimmilta organisaatioilta löytyvää henkilöstön demografiadataa.
Monimuotoisen henkilöstörakenteen arvo on todistettu erilaisissa tutkimuksissa. Monimuotoisuus luo innovaatioita ja hyvinvointia. Lisäksi voimme tukea henkilöstön huomioimista yksilönä.
Mittaamalla työntekijöiden kokemusta, varmistamme arvokkaille asiantuntijoillemme, tuotannon työntekijöille, hoitajille ja opettajille heidän tarpeisiinsa vastaavan työympäristön, joka auttaa heitä toteuttaman ydintehtäväänsä mahdollisimman tehokkaasti ja ennen kaikkea tyytyväisinä ja hyvinvoivina.
Fujitsu toimii tarkoituksensa mukaisesti ja rakentaa kestävämpää maailmaa vahvistamalla luottamusta yhteiskuntaan innovaatioiden avulla.
Tämän tarkoituksen eteen on merkityksellistä työskennellä yhdessä asiakkaidemme kanssa. Samalla tuotamme selkeää hyötyä asiakkaidemme liiketoiminnalle.
Mitä jos ottaisimmekin yhteiseksi tavoitteeksi vuodelle 2023 datalähtöisen näkökulman kestävän kehityksen toteuttamiseksi? Lue lisää datapohjaisen seurannan malleista ja työvälineistä täältä.