Veli-Jussi Moilanen Helsingin Service Deskistä voitti vuoden 2021 palveluasiantuntija -tittelin Waven järjestämässä vuosittaisessa kilpailussa. Voittaja ei ole jäänyt lepäilemään laakereillaan, vaan on jo siirtynyt urapolullaan eteenpäin M365-pilviarkkitehdiksi.
Waven palveluasiantuntikisan neljä parasta ehdokasta pääsi finaaliin. Waven edustaja haastatteli heidät puhelimitse ja Veli-Jussi Moilanen nappasi voiton.
”Veli-Jussi työn jälki on aina laadukasta, hän ei välttele haasteita ja hänellä on erinomaiset vuorovaikutustaidot. Lisäksi hän toimii arvojemme mukaisesti, eikä pelkää tarttua uusiin haasteisiin”, kuvailee Service Desk Team Manager Minna Laitanen Fujitsusta.
Vuoden palveluasiantuntija on rautainen ammattilainen, joka osaa kuunnella, on oma-aloitteinen, osallistuva ja innokas sekä tukee kollegoitaan.
”Asiakaspalvelu on iso osa työtäni ja siinä olennaista on asiakkaan haltuunotto ja tunnistaminen, eli miltä tasolta asiaa lähdetään viemään eteenpäin tai ongelmaa ratkaisemaan asiakkaan kanssa”, Veli-Jussi kertoo. ”Mielestäni on tärkeää myös toimia rehellisesti, eli ei luvata sellaista, mitä ei pysty toteuttamaan ja kerrotaan asiat niin kuin ne ovat.”
”Tulee hyvä fiilis, kun saan ratkaistua jonkun ison ja vaativan ongelman, ja samalla myös asiakas tulee hyvälle tuulelle ja tyytyväiseksi. Stressiä ja pientä painetta kertyy, kun asia ei millään ratkea ja ykköstasolle satelee uusia ilmoituksia. Yleensä kaikki asiat selviävät ennemmin tai myöhemmin. Tiimissämme kaikki auttavat toisiaan ja saamme hyvää tukea myös kolmostason asiantuntijoilta ja kumppaneilta.”
Veli-Jussi Moilanen valmistui vuonna 2016 järjestelmäasiantuntijaksi Haaga-Helian ammattikorkeakoulusta.
”Hain oman alan töitä vähän ennen valmistumistani samalla kun tein opinnäytetyötä. Pääsin töihin Fujitsun silloiseen tytäryhtiöön Isoworksiin, jossa toimin Service Desk Agenttina muiden muassa energia-alan asiakkaille. Parin vuoden päästä etenin Fujitsussa expert-tasolle ja sain hoidettavakseni uusia asiakkaita. Viimeiset 1,5 vuotta olen ollut Multitalent-tiimissä, joka tekee kakkostasolla vaativampaa selvitystyötä”, hän kuvailee.
Service Desk on asiakkaan loppukäyttäjän tärkeä kontaktipiste it-palvelutoimittajaan. Monesti ongelmat ratkeavat jo ensimmäisen yhteydenoton aikana.
”Esimerkiksi salasanan vaihto hoituu heti, varsinkin jos siihen ei edellytetä erillisiä tarkistuksia tietoturvasyistä. Puhelun aikana pitää nopeasti punnita onnistuuko ratkaisu heti vai onko parempi ottaa etäyhteys asiakkaan koneelle. Sieltä käsin ongelmaan pääsee helposti käsiksi, sillä monimutkaiset asiat on usein helpompi ymmärtää näkemällä kuin sanallisesti selvittämällä. Puhelintyön lisäksi meille kuuluu muutostöitä ja palavereita asiakkaiden kanssa. Meille ei muodostu omia nimettyjä henkilöasiakkaita, sillä kaikki puhelut ohjataan jonosta vapaalle asiantuntijalle. Tosin esimerkiksi isojen asiakkaiden tietohallinnon ihmiset käyvät matkan varrella tutuiksi.”
Poikkeusaika ei ole kovin paljon näkynyt Service Desk -ammattilaisen työssä muuten kuin oman etätyön myötä.
”Aiemmin meillä ei juuri ollut tapana etäillä eikä minulla ollut alkuun kotona edes työpistettä. Nyt olen hankkinut työpöydän ja ison näytön. Asiakkailla oli alussa jonkin verran stressiä VPN-ohjeistusten ja -yhteyksien sekä kaistan riittävyyden kanssa. Nyt tekniset ongelmat on saatu kuntoon ja etätyöhön aletaan jo tottua”.
Vuoden palveluasiantuntijan valinnassa korostettiin myös hakijoiden halua kehittää osaamistaan ja valmiuksia ottaa vastaan uusia haasteita. Veli-Jussi Moilasella on jo urapolun seuraava steppi hoidettuna.
”Olin syksyn mittaan katsellut ympärilleni ja miettinyt, että jotain uutta pitäisi kehittää. Sain vinkin talon sisältä, tein hakemuksen ja kävin läpi haastattelut. Joulukuun 2021 alussa siirryin M365-tiimiin pilviarkkitehdiksi. Urasuunnittelu on ollut tähän mennessä helppoa, kun mahdollisuudet ovat tipahtaneet eteen. Nyt kehitän osaamistani uudessa tiimissä ja tähtään asiantuntijaksi Teams- ja pilviasioissa.”
Vapaa-ajallaan 28-vuotias nuorimies harrastaa urheilua ja kavereiden kanssa hengailua.
”Neljän aikoihin suljen koneen ja lähden usein läheiselle punttisalille tekemään pienen treenin. Sen jälkeen seuraan eri kanavista urheilua, varsinkin jääkiekkoa, ja käyn myös katsomassa pelejä. Muut ajat kuluvat hengaillen kavereiden ja tyttöystävän kanssa.”
Waven järjestämässä vuosittaisessa kilpailussa voiton ovat Fujitsuun aikaisemmin tuoneet Jouni Viskari (2010 Vuoden Service Desk Esimies) ja Fujitsu Finlandin Service Desk vuonna 2016. Waveen kuuluu yli sata jäsenorganisaatiota julkishallinnosta sekä yksityiseltä sektorilta. Wave jatkaa HDI Nordic Oy:n toimintaa ja toiminnalla on jo lähes 30 vuoden tausta Suomessa. |