Fujitsu uudistuu nyt vauhdilla sekä Suomessa että globaalisti. Ohjenuoramme muutoksessa on vahva merkityksellisyys: We make the world more sustainable by building trust in society through innovation.
Itselleni tämä lause sisältää kolme tärkeää sanaa:
Fujitsu Uvance on globaali ohjelma, joka tiivistää hyvin tavoitteemme kestävässä kehityksessä: Innovative solutions that address business challenges and solve societal issues.
Suomalaisten asiakkaiden kannalta keskeisiä ovat panostukset mm. teollisuuden (Sustainable Manufacturing), kaupan (Consumer experience), terveydenhuollon (Healthy Living), ja julkisen sektorin (Trusted Society) palveluihin ja tuotekehitykseen. Vuosittain investoimme globaalisti noin kolme prosenttia liikevaihdosta tuotekehitykseen.
No, mitä me sitten oikein teemme?
Suomessa meillä on käynnissä merkittävä uudistumishanke, joka vaikuttaa siihen, miten ja mitä myymme, palvelemme ja – ennen kaikkea – miten teemme työtämme. Kantavana ajatuksena on kolme asiaa: asiakaskeskeisyys, työntekijäkeskeisyys ja tekemisen tapojen uudistuminen ketterästi läpi koko talon - yhteistyössä ja osana globaalia Fujitsua. Globally local, kuten tapaamme sanoa.
Keskitymme viiteen kärkiteemaan, joiden kautta palvelemme yli 400 suomalaista asiakastamme Suomessa ja ympäri maailman.
Näiden monipuolisten palvelujen lisäksi hyödynnämme vahvasti Fujitsu Uvancen toimialakohtaisia ratkaisuja ja innovaatioita. Haluamme tarjota asiakkaillemme ketteriä, luotettavia ja turvallisia palveluja, Suomessa ja kansainvälisesti.
Ja vieläkin tärkeämpänä: miten toimimme?
”Kestävyys on aikamme suurimpia mullistuksia. Liiketoiminta sellaisena kuin sen tunnemme ei ole enää mahdollista”, toteaa London Business Schoolin strategian ja yrittäjyyden apulaisprofessori Ioannis Ionnaou Fujitsun ja FT Longituden julkaisemassa tuoreessa selvityksessä.
Tämän vuoksi käynnistimme viime vuonna merkittävän sisäisen muutosohjelman, joka näkyy ja tuntuu läpi talon: johtoryhmässä, myynnissä, palveluhallinnassa, palvelutuotannossa sekä kansainvälisessä yhteistyössä kollegojen ja tiimien kanssa.
Kolme periaatetta ovat keskeisiä:
Muutoksessa tarvitaan ihmisiä
Muutosmatkamme on jo hyvässä vauhdissa, talossa on hyvä tekemisen meininki päällä, ja olemme organisoituneet strategian mukaisella tavalla. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, että kaikki edellä kuvattu näkyy ja tuntuu sekä omalle väelle että asiakkaille kaikissa kohtaamisissa ja tavoissa toimia. Fujitsulla ja fujitsulaisten kanssa on hyvä olla ja tehdä töitä - Trust, Empathy, Aspiration -arvojemme mukaisesti.
Olen todella kiitollinen ja vähän ylpeäkin siitä, miten valmiita täällä meillä ollaan tähän uudistumiseen. Lämmin kiitos kaikille kollegoille, asiakkaille ja kumppaneille! Jatketaan etenemistä yhdessä tuumin. Palaute on meille lahja, muutoksesta saa energiaa ja onhan tämä aika innostavaakin. 😊
Jos haluat tutustua laajemmin Fujitsun strategiseen muutokseen, voit lukea täältä lisää Fujitsu Uvancesta. Ja jos haluat jutella muutosmatkastamme vaikkapa kahvikupillisen ääressä, niin laitahan viestiä: hanna.kivela@fujitsu.com.
Hanna Kivelä
Toimitusjohtaja, Fujitsu Finland Oy