Kun 2020 tammikuussa ajatteli tulevaisuutta, näkymä oli aivan toisenlainen kuin nyt 2021 alussa. Vanhat visiot näyttivät vuoden kuluessa romuttuvan. Onkohan niin käynyt tai käymässä – it:ssä?
Viime vuosina on ollut muotia kertoa huimia disruptio-tarinoita. Jotenkin yleisenä oletuksena tuntuu olevan, että kovasti olisi it muuttunut tai ainakin jatkossa it-maailma on ihan jotain muuta kuin ennen.
Teknologiaa pidetään nopeasti kehittyvänä markkinana, jossa uusia trendejä tulee ja menee vauhdilla. Mutta jos pysähtyy hetkeksi ja katsoo taaksepäin mitkä olivat uudet tuulet vuonna 2015 tai jopa 2010, niin voi yllättyä. Jos noista vuosista vetää johtopäätöksiä tulevaan niin eipä taida perusasioissa it:ssä vuonna 2025 olla jotain sellaista mitä emme jo tänään 2021 näe selkeästi.
Vain harvoin muutokset tulevat yhdessä yössä. Esimerkiksi Office 365 julkaistiin jo vuonna 2010, samoin agile on ollut jo normia yli kymmenen vuotta. Spotify-mallin white paper julkaistiin jo 2012. SaaS:sia (Salesforce) pystyi ostamaan luottokortilla Suomessa jo 2004.
Onko it-maailmassa oikeastaan koskaan tapahtunut selkeää nopeaa disruptiota, vaikka sellaisista usein puhutaankin? Teknologiaan perustuvien uusien liiketoimintamallien muutos yybereineen on sitten toinen asia. Hitaus tulee selväksi, kun kavennetaan näkökulmaa vielä it:n isoon laivaan, millaisia palveluita yleisesti on ja miten niitä tuotetaan.
Kaikki isot asiat ottavat aikansa, useita vuosia. Niinpä on vaikea uskoa, että nyt edes koronan kiihdyttämänä mitään poikkeavaa tulisi esille. Muutosta on kuitenkin tapahtunut − tunnetut trendit menevät/menivät huomattavasti oletettua nopeammin läpi, kuten etätyö ja pilven yleistyminen. Ilman pilvipalveluita nykyisen tyyppiseen etätyöhön siirtyminen olisi ollut todella kivuliasta.
Muutokset joiden odotettiin vievän vuosia ja olevan valtavirtaa joskus aikaisintaan 2023, tapahtuivat nyt vuodessa, osin jopa kuukausissa. Teimme ison pakkoloikan digitaalisuuteen.
Palvelujen hankkimisen tavan muutosta on jo ounasteltu pitkään ja nyt näyttää tilanne muuttuvan. Uusia pitkiä isoja ulkoistussopimuksia tehdään yhä harvemmin ja ostamisessa ketteryys on ytimessä. Toimittajat erikoistuvat ja keskittyvät yhä pienempiin alueisiin. It-palvelujen ja -ratkaisujen ostajille tästä syntyy kova paine, kun on osattava suunnitella, miten uutta ja perinteistä it:tä hankitaan samaan aikaan. Aika iäkäs trendi, ekosysteemit, on taas keskiössä.
Seuraavien viiden vuoden tärkeimmät teemat ovat:
Työntekijä voi suhtautua kohtalaisen luottavaisesti tulevaisuuteen, jos hänen omat sopeutumiskykynsä ovat kunnossa. Mieli joustaa tilanteen mukaan eikä uuden omaksuminen ole ongelma. Työnantajan pitää vastavuoroisesti huolehtia siitä, että työpäiväkokemus on kohdallaan, sillä vain hyvinvoiva työntekijä on kestävästi tuottava ja innovoiva.
Jatkuvasti voimistuva sovelluskeskeisyys muuttaa monen it-ammattilaisen työnkuvaa, sillä mitä enemmän infra siirtyy pilveen ja automatisoituu, sitä enemmän ammattilaisten on ymmärrettävä liiketoiminnan tavoitteita ja niiden tukemista sekä tietysti itse automaatiota. Toisaalta tämä voimakkaan automaation kasvun mahdollistama trendi tukee todella vahvasti paikallista, asiakkaan lähellä olevaa tekemistä.
Tietoturvan merkitystä ei voi liikaa korostaa, mutta sen pitää olla entistä näkymättömämpää. Sen on ulotuttava työntekijän näppäimistöltä pilvien uumenissa olevaan tietoon siten, että kaikki tekeminen on tietoturvallista koko ajan ja digitaalinen identiteetti on suojattu, mutta datan hyväksikäyttö onnistuu erilaisiin tarpeisiin. Hajautettu ja kaiken kattava tietoturva korostuu sitä enemmän mitä enemmän painopiste siirtyy palvelimista sovelluksiin.