”Helsingin kaupunki uudistuu kumppaneidensa avulla maailman parhaiten digitalisaatiota hyödyntäväksi kaupungiksi”, sanoo Helsingin digitalisaatiojohtaja Mikko Rusama. Hän on neljän vuoden pestinsä aikana pistänyt tuulemaan Helsingin digikentällä. Rusaman visio on kaupunki, joka pystyy ennakoimaan ihmisten palvelutarpeita ja ennaltaehkäisemään ongelmia hyödyntämällä dataa ihmisten ehdoilla.
Helsingin kaupunki on Suomen suurin organisaatio, joka työllistää pelkästään perusorganisaatiossaan 39 000 työntekijää.
Ennen toimialauudistusta vuonna 2017 kaupungilla oli yli 30 itsenäistä virastoa, joilla oli jokaisella omia it-ratkaisujaan ja -prosessejaan. Ict-kokonaisuus oli erittäin sirpaleinen, tietohallinto toimi siilojen sisällä, päällekkäisyyksiä ja legacy-järjestelmiä oli valtavasti. Rationalisointi oli välttämätöntä.
Vuonna 2017 kaikki muuttui, kun Helsinki siirtyi pormestarimalliin. Pormestarin lisäksi kaupungin johtoon valittiin neljä apulaispormestaria, joista kukin vastaa omasta toimialastaan.
Tuore pormestari Jan Vapaavuori määritteli digitalisaation niin merkittäväksi megatrendiksi, että se pakottaa myös kuntasektorin muutokseen. Mikko Rusama nimitettiin Helsingin ensimmäiseksi digitalisaatiojohtajaksi.
”Pormestari antoi minulle 90 päivää aikaa selvittää Helsingin digipalvelujen nykytilan. Aloitin työt ilman suunnitelmaa ja budjettia. Siinä vaiheessa oli epäselvää, saanko resursseja, omaa tiimiä tai organisaatiota. Minun piti päättää, haluanko olla cheerleader vai leader”, Mikko Rusama kuvailee.
Mikko Rusama tarttui päättäväisesti toimeen ja vision pohjalta syntyi Digitalisaatio-ohjelma vuonna 2019.
”Määrittelimme kunnianhimoiset tavoitteet ja ymmärisimme, että myös organisaatiorakennetta on muutettava; Uusi digitalisaatioyksikkö ja sen digitaalisen perustan nettobudjetoitu yksikkö aloitti vuoden 2021 alussa. ”Dipeen” keskitettiin kaupunkiyhteiset infra- ja perustietotekniikan palvelut. Koko projekti on ollut maraton − ei todellakaan sadan kymmenen metrin aidat. Tällä hetkellä meillä on yli 200 asiantuntijan digiyksikkö ja käytössä merkittävä budjetti.”
Kaupunki on priorisoinut digitaalisen perustan uudistusta, jossa Fujitsu on yksi tärkeimmistä kumppaneista.
”Jos perusta – ”digitaalinen putkisto” – ei ole kunnossa, muutakaan ei saada aikaan. Tällä hetkellä 70 prosenttia panostuksesta menee perustaan, mutta fokus on siirtymässä palveluihin", Rusama toteaa.
Helsingin kaupungin ja Fujitsun ict-kumppanuus syventyi vuoden 2022 alusta alkaen olennaisesti.
Tällä hetkellä Fujitsun palvelujen piiriin kuuluvat Helsingin käyttäjätukipalvelut, viestintäpalvelut sekä tietoliikenneverkon valvonta- ja hallintapalvelut. Lisäksi Fujitsu on kaupungin kyberturva- ja konesalipalvelujen toimittaja.
Tuoreet ict-palvelusopimukset ovat osa Helsingin digitaalisen perustan uudistamisen hanketta. Sen tavoitteena on mahdollistaa kaupungin omille työntekijöille ja helsinkiläisille hyvät ja luotettavat digitaaliset palvelut.
Digitaalinen perusta on kaupungin uudenlainen palveluorganisaatio, joka tarjoaa keskitetysti tietoturva-, infra- ja verkkopalvelut sekä yhteisen it-tuen kaikille toimialoille ja liikelaitoksille. Ensi vuoden alussa digitaalinen perusta yhtiöitetään. Valtuusto teki tästä hiljattain päätöksen.
Helsingin kaupungin tavoitteena on tarjota palveluja ja tietoa ennakoivasti, mahdollisimman automatisoidusti ja helposti vuorokauden ympäri. Tämä vaatii korkeatasoisen tukipalvelun, jonka suorituskykyä myös mitataan jatkuvasti.
Kaupungin työntekijät voivat ottaa käyttötukeen yhteyttä kaikissa tietotekniikkaan liittyvissä asioissaan, esimerkiksi perusohjelmistojen asennuksissa sekä salasanoihin ja käyttäjätunnuksiin liittyvissä asioissa.
"Käyttäjätukipalvelut ovat kriittisiä koko kaupungin toiminnalle ja palvelukokemus vaikuttaa paljon asiakastyytyväisyyteen. Fujitsu on tärkeä strateginen kumppanimme, jonka avulla nostamme käyttäjätukipalveluiden palvelutasoa ja automaatioastetta”, Mikko Rusama toteaa.
Ict-käyttäjätuen palvelukokonaisuuteen kuuluvat keskitetty palvelupiste, etätuki, lähituki, käyttäjätunnusten ja käyttöoikeuksien hallinta, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tukipalvelu sekä näitä tukevat kehitys- ja asiantuntijapalvelut.
Vuoden 2022 maaliskuussa käynnistynyt käyttötukipalvelu on saanut vauhdikkaan lähdön ja palaute on kiittävää.
”Service Desk -käynnistysprojektin johtoryhmä kokoontui huhtikuun alussa. Saimme palvelustamme kiitoksia ja erittäin hyvää palautetta, jollaista ei ole tiettävästi koskaan saatu Service Desk -käynnistyksen tässä vaiheessa”, mainitsee Fujitsu Finlandin toimitusjohtaja Hanna Kivelä.
Käyttötukisopimus laajeni helmikuussa 2022 tietoliikenneverkon valvonta- ja hallintapalveluihin ja jatkoa seurasi heti maaliskuussa, jolloin allekirjoitettiin sopimus kyberturvapalveluista.
”Fujitsun tarjoamat tietoliikenneverkon valvonta- ja hallintapalvelut parantavat verkon kokonaishallintaa ja palvelutasoa, ja sopimus tuo kustannushyötyjä. Lisäksi panostamme vahvasti kyberturvaan.
Tavoitteenamme on parantaa ja laajentaa kaupungin kykyä havaita, torjua ja analysoida tietoturvaan ja tietosuojaan liittyviä poikkeamia", Mikko Rusama kertoo.
”Helsinki on ottamassa suurta harppausta eteenpäin. Uudet digitaaliset palvelut hyödyttävät jokaista työntekijää ja kaupunkilaista. Kaupungin strategisena kumppanina näemme paljon mahdollisuuksia kehittää ja uudistaa tietotekniikan palveluja sekä nostaa niiden palvelutasoa ja automaatioastetta. On innostavaa päästä tukemaan Helsingin uudistumista maailman parhaiten digitalisaatiota hyödyntäväksi kaupungiksi”, kertoo johtaja Hemminki Sääksjärvi Fujitsusta.
Lue myös: Helsinki raivaa tietä kaupunkidatan käyttäjänä
Lähteet: