Monelle meistä työn tekeminen mistä vain tarkoittaa työn tekemistä myös kotona tai mökillä. Yritysten näkökulma on toinen, sillä rekrytoinnissa osaajamarkkinat ovat maailmanlaajuiset. Henkilön paikallista läsnäoloa ei enää tarvita, ja monen yrityksen kulttuuri ja toimintatapa mahdollistavat tämän.
Nyt yritykset tarjoavat mahdollisuuden virtuaaliseen työhön myös useissa perinteisissä läsnätehtävissä. Pomot luottavat työntekijöihin ja mittaavat lopputulosta käytetyn työajan sijaan. Yritykset, joissa on vuorovaikutteinen työkulttuuri riippumatta työntekijöiden sijainnista, voivat saavuttaa kilpailuetua verrattuna niihin toimijoihin, jotka eivät tällaiseen veny.
Henkilöstöjohtajilla on merkittävä rooli yrityksen kilpailukyvyn kehittäjänä. Heidän on otettava kantaa muiden muassa näihin kolmeen tärkeään asiaan:
1. Kuinka jaatte tietoa
Tietovirrat pitää miettiä uusiksi, jos osa työntekijöistä tekee töitä pysyvästi toimistolla ja osa etänä. Valitettavan usein toimistolla työskentelevät jakavat tietoa vain näköpiirissään olevien ihmisten kesken, jolloin tieto ei tavoita niitä jotka ovat saatavilla vain virtuaalisesti.
Yrityksen pitää tarjota toimivat viestintäkanavat, jotka yhdistävät henkilöt tekivätpä he töitä missä ja milloin tahansa. Esimiesten pitää ottaa huomioon monipaikkainen työ ja huolehtia, että viestintä siirtyy aidosti työtä helpottaviin sovelluksiin.
2. Sosiaalinen kanssakäyminen
Yhdessä oppiminen, kokemusten jakaminen ja sen myötä tapahtuva muutoksen edistäminen kukoistavat usein parhaimmillaan yhteisessä työpajassa, jossa liiketoimintaongelmaa käsitellään porukalla. Entä jos esittäisit työpajan tavoitteen ja ohjelman virtuaalisessa yhteisössä ja kenties koko organisaatiolle? Saisitko siten koottua saman asian äärelle isomman joukon viisautta?
Virtuaaliyhteisöt ja aktiivinen sosiaalinen toiminta sovelluksissa voivat vähentää tarvetta työpajoihin, ja myös ongelmanratkaisuun saadaan usein enemmän näkökulmia ja laajempaa kokemusta. Tämä auttaa myös jakamaan uutta tietoa ja oivalluksia sekä yrityksen sisällä että asiakkaiden suuntaan.
3. Työkaverit ja ystävät töissä
Me kaikki työelämässä olevat vietämme suuren osan päivistämme työyhteisöissä. Työkaverit auttavat jaksamaan paremmin, lisäävät hyväntuulisuutta ja jopa vähentävät poissaoloja. Kaikki tämä edistää työntekijän sitoutumista yritykseen.
Monipaikkaisessa ja joustavassa työssä työkaveruutta ja ystävyyttä on aktiivisesti tuettava. Auttaa paljon, jos kaikki keskittyvät virtuaalisissa tapaamisissa aitoon vuorovaikutukseen. Henkilöstöhallinto voi merkittävästi tukea niin työntekijöitä kuin esimiehiäkin rakentamaan työpaikalle toimivia virtuaalisia kohtaamisia.
Henkilöstöhallinnolla onkin nyt ennennäkemätön mahdollisuus siirtyä tukiorganisaation roolista uusien liiketoimintamallien mahdollistajaksi.
Hyvä henkilöstöjohtaja, ota bisnes- ja tietohallintojohtaja mukaan, yhdistäkää osaamisenne ja varmistakaa että saatte täyden hyödyn teknologiasta ja palveluista.
Jos kaipaat tukea ja neuvoja, ota yhteyttä!