Fujitsussa on otettu käyttöön uusi, ilmastonmuutoksen parempaan tiedostamiseen ja konkreettisiin toimiin tähtäävä Climate Fresk -työkalu. Tämän ansiosta ympäristöasiat nousivat entistä korkeammalle johtoryhmän agendalla.
Climate Fresk on tieteeseen perustuva oppimistyökalu, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä ilmastonmuutoksesta ja kannustaa toimintaan. Kolmituntisen työpajan aikana osallistujat rakentavat yhdessä kartan, joka havainnollistaa ilmastonmuutoksen syitä ja seurauksia.
”On tärkeää, että jokainen ymmärtää oman roolinsa ilmastonmuutoksessa, niin hyvässä kuin pahassa. Toisaalta on myös tärkeää näin suurena yrityksenä tunnistaa, millä tavalla voimme tehdä yhteistyötä esimerkiksi asiakkaidemme kanssa, jotta saamme positiivisia muutoksia aikaan laajemmassa mittakaavassa”, kommentoi yksi työpajan fasilitaattoreista, Fujitsun vastuullisuusasiantuntija Inari Timonen-Nissi.
Kun johtoryhmäläisiltä kysyttiin työpajan jälkeen tunnelmia, vastaukset olivat samansuuntaisia: työpaja avasi silmiä ja konkretisoi hyvin nykytilannetta.
Paja tarjosi sekä tuttua tietoa ilmastonmuutoksesta että herätti halun ymmärtää sen syitä entistä paremmin.
”Tämä oli mielenkiintoinen ja herättelevä kokemus, jossa oppii hyvin perusteet, mutta ei tarvitse olla valmiita vastauksia”, kuvailee pajaan osallistunut henkilöstöedustaja Liisa-Johanna Pesonen.
Työpajassa syntyi monia konkreettisia ideoita haasteiden parantamiseksi. Pajalaisia pohditutti erityisesti it-alan resurssitehokkuus ja energiatehokas ohjelmistokehitys.
Ideat eivät jääneet pelkän puheen tasolle, sillä sen perusteella Fujitsu Finlandissa on jo tunnistettu toimenpiteitä. Pajan ansiosta ympäristöasiat ovat nousseet entistä vahvemmin ylimmän johdon agendalle.
”Johtamisen näkökulmasta meidän on tehtävä kaikkemme toimintamme fiksuksi tehostamiseksi, hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja myönteisen kädenjäljen kasvattamiseksi. Meillä on hyvä alku, mutta nyt lähdemme tekemään tätä vielä laajemmin”, tiivistää Fujitsu Finlandin toimitusjohtaja Hanna Kivelä.
“Onnistunut työpaja avaa mahdollisuuden järjestää vastaavia työpajoja sekä Fujitsun omalle henkilöstölle että asiakkaille.”
Yksi tärkeä keino muutoksen saavuttamiseen on henkilöstön kouluttaminen ja ympäristötietoisuuden lisääminen. “Tähän Climate Fresk on hyvä työkalu, joka mahdollistaa myös tiedon ja hyvien käytäntöjen jakamisen osallistujien kesken”, toteaa Timonen-Nissi.
Työpaja antaa paremmat valmiudet keskustella ilmastonmuutoksesta myös asiakkaiden kanssa. “Climate Freskin tuoman ymmärryksen kautta pystymme paremmin tunnistamaan asiakkaiden tarpeet ja tarjoamaan niihin ratkaisuja”, Fujitsun myynti- ja varatoimitusjohtaja Tapio Löfman sanoo.
”Työpaja on valtavan hyvä formaatti, kun asiakkaat miettivät sitä, miten heidän toimintansa pitää muuttua. Tämän avulla pystymme luomaan yhteistä ymmärrystä siitä, mitä voimme ilmastokriisin eteen yhdessä tehdä”, lisää Kivelä.
Fujitsu Finlandin palvelutuotannon vetäjä Marko Mäkelä tuo esiin myös oman toiminnan muutoksen tärkeyden. ”Se, miten muutamme tämän työpajan pohjalta omaa toimintaamme ja miten meidän palveluissamme on huomioitu kestävä kehitys, on avainroolissa ilmastonmuutoksen torjumisessa. Kun huomioimme nämä, saamme yhdessä muutettua liiketoimintaa ja yhteiskuntaa."
Climate Fresk on oppimistyökalu, joka auttaa ymmärtämään ilmastonmuutoksen keskeiset mekanismit ja syy-seuraussuhteet. Peli perustuu tieteellisiin tietoihin, erityisesti IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) raportteihin, ja osallistujat rakentavat yhdessä visuaalisen kartan, joka kuvaa ilmastonmuutoksen prosesseja ja vaikutuksia. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta ilmastonmuutoksesta ja kannustaa toimintaan ilmastokriisin ratkaisemiseksi. Lue lisää täältä. |