Suomalaiselle vähittäiskaupalle mallia Japanista

Net 2/2012,  12.9.2012

net212_naotoSuomalaisia vähittäiskauppapalveluja kehitetään nyt japanilaisen asiantuntijuuden voimin. Fujitsulainen tutkija Naoto Nadayama on mukana Aalto-yliopiston KM-Retail-projektissa.

Nadayaman tehtävä on esitellä projektissa mukana oleville yrityksille, kuten Stockmannille ja R-kioskille, Japanissa toteutettuja vähittäiskauppahankkeita. Nadayamalla on kahdeksan vuoden kokemus Japanin Fujitsun Research Institutesta, jossa hän työskenteli muun muassa vähittäiskaupan alan yritysten kanssa.

Suomalainen vähittäiskauppa ei voi kuitenkaan ottaa suoraa mallia Japanista. Maiden vähittäiskaupassa on sekä kulttuurisia että lainsäädännöllisiä eroja.

”Suurin ero on lainsäädännössä ja kauppojen aukioloajoissa”, sanoo Nadayama.

”Suomessa laki rajoittaa tiukasti aukioloja, ja Japanissa taas monet ruokakaupat ovat auki ympäri vuorokauden.”

Myös suomalainen johtamiskulttuuri eroaa suuresti japanilaisesta.

”Japanissa kauppojen työntekijöillä on enemmän valtaa. Suomessa kaikki tehdään keskusjohdon kautta”, sanoo Nadayama. KM-Retail-projekti pyrkiikin kehittämään vähittäiskaupoille asiakasja työntekijälähtöisempää johtamisjärjestelmää. Näin saataisiin myös uudet innovaatiot kuljetettua helpommin kaupasta pääkonttoriin.

Kolmas ero on kilpailun määrä. Vähittäiskaupan kilpailu ei ole läheskään niin kovaa Suomessa kuin Japanissa”, sanoo Nadayama.

Mutta on Suomessa ja Japanissa jotain samaakin.

”Molemmissa maissa verkkokaupat tulevat aina vain suositummiksi ja tietotekniikan merkitys vähittäiskaupassa kasvaa jatkuvasti.”

Molemmilla mailla on myös edessään sama haaste: ikääntyvä väestö.

”Japanissa supermarketketjut ovat suunnitelleet kotiinkuljetuspalveluita ja erikoiskauppoja vanhemmalle väestölle. Tämä voisi toimia Suomessakin.

Lisätietoja
info@fi.fujitsu.com

Julkaistu Net-lehden numerossa 2/2012,  12.9.2012

Facebook  Twitter  Google  LinkedIn