Helsingin digitaalinen perusta uudistuu Fujitsun avulla

Net 2022,  7.4.2022

Helsingin kaupungin ja Fujitsun ict-kumppanuus on syventynyt vuoden 2022 alusta alkaen olennaisesti. ”Kaupunki uudistuu kumppaneidensa avulla maailman parhaiten digitalisaatiota hyödyntäväksi kaupungiksi”, kertoo Helsingin digitalisaatiojohtaja Mikko Rusama.

Helsingin digitaalinen perusta uudistuu Fujitsun avulla

Tällä hetkellä Fujitsun palvelujen piiriin kuuluvat Helsingin käyttäjätukipalvelut, viestintäpalvelut sekä tietoliikenneverkon valvonta- ja hallintapalvelut. Lisäksi Fujitsu on kaupungin kyberturva- ja konesalipalvelujen toimittaja.

Tuoreet ict-palvelusopimukset ovat osa Helsingin digitaalisen perustan uudistamisen hanketta. Sen tavoitteena on mahdollistaa kaupungin omille työntekijöille ja helsinkiläisille hyvät ja luotettavat digitaaliset palvelut.

Digitaalinen perusta on kaupungin uudenlainen palveluorganisaatio, joka tarjoaa keskitetysti tietoturva-, infra- ja verkkopalvelut sekä yhteisen it-tuen kaikille toimialoille ja liikelaitoksille.

Käyttötukea ennakoivasti ja automatisoidusti

Helsingin kaupungin tavoitteena on tarjota palveluja ja tietoa ennakoivasti, mahdollisimman automatisoidusti ja helposti vuorokauden ympäri. Tämä vaatii korkeatasoisen tukipalvelun, jonka suorituskykyä myös mitataan jatkuvasti.

Kaupungin työntekijät voivat ottaa käyttötukeen yhteyttä kaikissa tietotekniikkaan liittyvissä asioissaan, esimerkiksi perusohjelmistojen asennuksissa sekä salasanoihin ja käyttäjätunnuksiin liittyvissä asioissa.

"Käyttäjätukipalvelut ovat kriittisiä koko kaupungin toiminnalle ja palvelukokemus vaikuttaa paljon asiakastyytyväisyyteen. Fujitsu tulee olemaan tärkeä strateginen kumppanimme, jonka avulla nostamme käyttäjätukipalveluiden palvelutasoa ja automaatioastetta”, Mikko Rusama toteaa.

Ict-käyttäjätuen palvelukokonaisuuteen kuuluvat keskitetty palvelupiste, etätuki, lähituki, käyttäjätunnusten ja käyttöoikeuksien hallinta, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tukipalvelu sekä näitä tukevat kehitys- ja asiantuntijapalvelut.

Vuoden 2022 maaliskuussa käynnistynyt käyttötukipalvelu on saanut vauhdikkaan lähdön ja palaute on kiittävää.

”Service Desk -käynnistysprojektin johtoryhmä kokoontui huhtikuun alussa. Saimme palvelustamme kiitoksia ja erittäin hyvää palautetta, jollaista ei ole tiettävästi koskaan saatu Service Desk -käynnistyksen tässä vaiheessa”, mainitsee Fujitsun toimitusjohtaja Hanna Kivelä.

Digi hyödyttää kaikkia

Käyttötukisopimus laajeni helmikuussa 2022 tietoliikenneverkon valvonta- ja hallintapalveluihin ja jatkoa seurasi heti maaliskuussa, jolloin allekirjoitettiin sopimus kyberturvapalveluista.

”Fujitsun tarjoamat tietoliikenneverkon valvonta- ja hallintapalvelut parantavat verkon kokonaishallintaa ja palvelutasoa, ja sopimus tuo kustannushyötyjä. Lisäksi panostamme vahvasti kyberturvaan. Tavoitteenamme on parantaa ja laajentaa kaupungin kykyä havaita, torjua ja analysoida tietoturvaan ja tietosuojaan liittyviä poikkeamia", Mikko Rusama kertoo.

”Helsinki on ottamassa suurta harppausta eteenpäin. Uudet digitaaliset palvelut hyödyttävät jokaista työntekijää ja kaupunkilaista. Kaupungin strategisena kumppanina näemme paljon mahdollisuuksia kehittää ja uudistaa tietotekniikan palveluja sekä nostaa niiden palvelutasoa ja automaatioastetta. On innostavaa päästä tukemaan Helsingin uudistumista maailman parhaiten digitalisaatiota hyödyntäväksi kaupungiksi”, kertoo johtaja Hemminki Sääksjärvi Fujitsusta.

Lue myös: Helsinki raivaa tietä kaupunkidatan käyttäjänä
 
Lähteet:

Lisätietoja
info@fi.fujitsu.com

Julkaistu Net-lehden numerossa 2022,  7.4.2022

Facebook  Twitter  Google  LinkedIn