Atk:n paluu: ServiceNow pelastaa järjestelmäkaaokselta

Net 2020,  9.9.2020

Viime vuosituhannen lopussa jyllännyt atk-lyhenne on hautautunut historiaan. Automaattinen tietojenkäsittely on kuitenkin ajankohtaisempaa kuin koskaan.

Miika SyrjänenOnko sinunkin työpäiväsi sompailua järjestelmästä toiseen? Teet yhdellä yhtä ja toisella toista. Ja sitten on vielä kolmas, neljäs ja viideskin, joilla hoidat taas eri asioita. Ovatko järjestelmät yhteydessä toisiinsa? Keskustelevatko ne keskenään?

” Useimmiten eivät. Yksittäiset järjestelmät on hyvin rakennettu, mutta kokonaisuus ei ole eheä”, sanoo Miika Syrjänen, joka vetää Fujitsussa ServiceNow-praktiikkaa.

Muutama vuosikymmen sitten käytössä olivat paperi, kirjoituskoneet ja mapit. Silloin toivottiin, että tulisipa automaattinen tietojenkäsittely.

”Nyt automatiikkaa on, mutta kuitenkin toimimme erillisissä siiloissa. Digi-ajan kokonaiskuva on sirpaleinen. Palveleeko tietotekniikka meitä vai olemmeko järjestelmien orjia?”

Syrjänen poimii esimerkiksi uuden työntekijän tulon taloon.

”Hänelle hoidetaan kulkuluvat, työvälineet ja järjestelmien käyttöoikeudet. Jonnekin tallennetaan tilinnumerot, NDA:t, valokuva sekä pankki- ja osoitetiedot. Kaikki nämä saattavat olla eri järjestelmissä, jotka eivät keskustele keskenään. Onko aloitusprosessi tällöin sujuva ja yritykselle mairitteleva?”

Onko käyttäjä tyytyväinen?

Organisaatiot ovat digitalisoituneet vahvasti ja käyttöön on saatu taitavasti toteutettuja ratkaisuja. Järjestelmien omistajat ovat tyytyväisiä toiminnallisuuteen, mutta työntekijän kokemus työpäivän sujuvuudesta saattaa unohtua.

”Onko työntekijöiltä kysytty, kuinka paljon aikaa kuluu eri järjestelmissä navigointiin ja tuottamattomaan työhön. Mitkä ovat ne viisi kohtaa, joissa syntyy eniten hukkaa?”

Miika Syrjäsen mukaan haasteeksi nousee, löytyykö organisaatioista visionääriä ja bisnesprosessien suunnittelijaa, joka osaa katsoa kokonaisuutta, pystyy tarttumaan haasteeseen ja oikeasti laittaa asiat kuntoon.

”Meillä on Fujitsussa tavoite tehdä työstä helpompaa ja tuottavampaa. Automatisointi, optimointi ja työnteon jouhevoittaminen seuraavan sukupolven neo-atk-aikaan onnistuvat meiltä.”

ServiceNow on innovatiivinen alusta, jolla organisaation työnkulku voidaan nostaa uudelle tasolle.

”ServiceNow:ssa riittää hevosvoimia, jonka avulla eri järjestelmät voidaan koota yhteen, saman sateenvarjon alle helpottamaan käyttäjien elämää ja nostamaan työn tuottavuutta merkittävästi. Iso tietotekniikkatalo pystyy tarjoamaan myös monia muita ratkaisuja. Välineitä ja sovelluksia riittää. Uusi ”neo-atk” on yhteydenoton päässä”, Syrjänen vakuuttaa.

ot
Kuva. Marjo Koivumäki, Studio Apris Oy

Lisätietoja
info@fi.fujitsu.com

Julkaistu Net-lehden numerossa 2020,  9.9.2020

Facebook  Twitter  Google  LinkedIn