WOW mullisti Fortumin työkulttuurin

Net 2019,  20.5.2019

WOW-projekti eli Ways of Working on hälventänyt Fortumin organisaatiorajat ja tuonut työkulttuuriin monitilatoimiston ja liikkuvan tietotyön. Projektin myötä työpisteet uudistettiin moderniksi ja ergonomiseksi kokonaisuudeksi, jossa aikaa ei kulu säätöihin vaan työnteko voi alkaa välittömästi.

Noin kolme vuotta sitten Fortum oli isojen muutosten edessä, kun yrityksessä vaihtui toimitusjohtaja ja toimintaympäristössä oli vaivihkaa tapahtunut isoja muutoksia.

N Andersson / FortumGlobaalit megatrendit, kuten ilmastonmuutos, kaupungistuminen ja energiatehokkuus vaikuttavat vahvasti koko energia-alan toimintaan. Nykypäivän asiakkaat ovat tietoisia ja aktiivisia monella rintamalla. Samalla digitalisaatio ja uudet teknologiat tuovat uusia haasteita ­­− mutta myös mahdollisuuksia.  

Yrityksessä todettiin, että työkulttuurin muutos on välttämätön.  

”Kun maailma muuttui ympärillämme, emme voineet enää jäädä istuskelemaan organisaatiosiiloihin. Yli 8 000 fortumilaista piti saada vuorovaikutukseen keskenään sekä innovoimaan ja ajattelemaan uudella, luovalla ja organisaatioiden rajat ylittävällä tavalla. Tavoitteenamme oli, että kaikki erityisalojen asiantuntijatkin ­­− joita Fortumissa on erittäin paljon − saadaan tiiviimmin mukaan yhteisöön”, kertoo IT Manager Niklas Andersson Fortumin Business IT Services -yksiköstä (oikealla).

WOW purki seiniä ja toi keskustelupaikkoja

Syntyi WOW eli Fortum Ways of Working -projekti. WOW hälvensi organisaatiorajat ja toi työkulttuuriin joustavuutta. Lisäksi se purki seiniä, tarjosi vapaamuotoisia tapaamistiloja, paikkoja keskusteluille ja uusia aktiviteetteja työajan ulkopuolelle, esimerkiksi liikuntamahdollisuuksia. Espoon väki muutti Keilaniemen tornista uuteen toimitaloon, jolloin konttoritilan tarve romahti 60 prosenttia.

”Kannustimme tekemään liikkuvaa tietotyötä, mikä oli perustavaa laatua oleva muutos verrattuna aiempaan käytäntöömme. Henkilöstö arvosti uutta joustavuutta. Työhyvinvointi kasvoi, kun ihmisten ei enää tarvinnut istua kahdeksaa tuntia oman työpöytänsä ääressä. Se taas tarjosi hyvän maaperän vahvistaa myös innovatiivisuutta ja luovuutta, jotka edistävät kasvua.”

Uudet digitaaliset työvälineet otettiin käyttöön edistämään ketterää ja nopeaa tiedonvaihtoa. Etäyhteys Skypen kautta tuli oletukseksi kaikkiin palavereihin, jolloin voitiin muodostaa toimivia virtuaalitiimejä. Työtavan muutosta siivitti koulutusohjelma, joka on edelleen käynnissä.

Käytettävyys ja ergonomia avainasemassa

WOW mullisti Fortumin työkulttuurin

Monitilatoimiston kaikki työpisteet uusittiin, ja lopputulosta esittelee yläkuvassa Service Manager Jussi Lehto, joka vastaa Fortumissa työasemista ja sähköpostista.

”Kun yhden työpistestandardin pitää taipua yli kahdeksantuhannen käyttäjän tarpeisiin, sen on oltava todella hyvä ja tarkkaan mietitty. Laadimme Fujitsun kanssa yhteisen vision siitä, miltä työpisteen pitää näyttää. Avainasemaan nousivat käytettävyys ja ergonomia. Työaikaa ei saa tärvääntyä säätöihin”, Niklas Andersson kuvailee.

Fortumilaisen asiantuntijan uuden työpöydän korkeutta voi säädellä ja tuoli on ergonomisesti muotoiltu ja helposti säädettävä. Työasema kytkeytyy USB-portin kautta telakkaan, jossa on kolme lisä-USB-porttia. Käytettävissä on kiinteä nettiyhteys sekä ergonomisesti muotoillut näppäimistö ja hiiri. Komeuden kruunaa Fujitsun 2x24 tuumainen tuplanäyttö.

Clean desk -mallin mukaan virtajohdot ovat piilossa ja vapaan työtilan määrä on maksimoitu. ”Työ voi alkaa muutamassa sekunnissa sen jälkeen, kun läppäri on telakassa”, Andersson mainitsee.

WOW-malli on otettu käyttöön Suomessa ja seuraavan vuoden aikana se rantautuu Oslon ja Tukholman toimipisteisiin, jossa on yhteensä runsaat tuhat työntekijää.

”Jatkamme WOW-hankkeeseen liittyvää it-toimenpiteitä tämän ja ensi vuoden ajan. Työpisteiden ja neuvottelutilojen hienosäätöä tehdään globaalilla tasolla, samoin neuvottelutilojen teknologian ja tukipalvelujen yhtenäistämistä. Myös koulutukset jatkuvat, sekä johdolle että koko henkilöstölle”, Andersson summaa.

Fortum on Suomen johtava puhtaan energian yhtiö, joka kehittää ja tarjoaa asiakkailleen ratkaisuja liittyen sähköön, lämpöön, jäähdytykseen ja resurssitehokkuuden parantamiseen.  Lisäksi yritys tarjoaa asiantuntijapalveluita energia-alan yrityksille sekä ratkaisuja, jotka auttavat asiakkaitamme tekemään järkeviä energiavalintoja. Fortum työllistää 8 300 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltiassa. Venäjällä, Puolassa ja Intiassa.

Juttu perustuu Niklas Anderssonin esitykseen (alla) Fujitsu World Tourilla toukokuussa 2019

ot

Lisätietoja
info@fi.fujitsu.com

Julkaistu Net-lehden numerossa 2019,  20.5.2019

Facebook  Twitter  Google  LinkedIn

Käytämme Net-sivustolla evästeitä, jotta pystymme parantamaan käyttökokemusta ja analysoimaan liikennettä. Pyydämme sinua perehtymään yksityisyydensuojakäytäntöömme, joka on saatavissa täältä.