Alepa ja Sale tuovat pikakassat kiireisen asiakkaan ulottuville

Net 2018,  22.5.2018

S-ryhmä on ollut itsepalvelu- eli pikakassojen edelläkävijä Suomessa, ja nyt pikakassat tekevät tuloaan S-marketien ja Prismojen lisäksi myös pienempiin myymälöihin.

Pikakassa tarjoaa vaihtoehdon kassapalvelulle ja se lyhentää asiakkaiden jonotusaikaa. Pikakassakonseptissa asiakas kerää tuotteet ostoskoriinsa normaalisti, mutta hoitaa tuotteiden EAN-koodien skannauksen ja maksamisen maksukortilla omatoimisesti pikakassapisteessä.

Ensimmäiset itsepalvelukassat avautuivat asiakaskäyttöön S-market Vallilassa Helsingissä kesäkuussa 2012.  Ratkaisu on sittemmin laajentunut muihin S-marketeihin ja Prisma-hypermarketeihin.

Viime aikoina pikakassoja ovat päässeet käyttämään myös pienmyymälöiden asiakkaat. Monissa Alepa- ja Sale-myymälöissä on perinteisten kassojen lisäksi otettu käyttöön uunituoreet Fujitsu Impulse -pikakassat.

Alepa ja Sale tuovat pikakassat kiireisen asiakkaan ulottuville

Lisäpalvelu asiakkaalle

Ensimmäiset MiniSCO-malliset pikakassat tulivat S-market Vallilaan jo vuonna 2012. Uudet, kooltaan pienemmät Impulse-pikakassat asennettiin Helsinkiin Alepa Jätkäsaareen pilottikäyttöön viime vuoden elokuussa. Varsinaiseen käyttöön ne tulivat vuodenvaihteen jälkeen ja sittemmin käyttö on jatkuvasti laajentunut. Tällä hetkellä pikakassoja löytyy Helsingin lisäksi myös Turusta, Jyväskylästä ja Porvoosta.

”Pikakassojen käyttäjämäärät kasvavat jatkuvasti ja saamme niistä paljon hyvää palautetta. Kun asiakkaat alkoivat toivoa pikakassoja myös pienempiin myymälöihin, päätimme hyvistä kokemuksista rohkaistuneina kokeilla niitä. Pikakassat toimivat pienissä mutta suosituissa myymälöissä ruuhkahuippujen tasaajina, sillä ne nopeuttavat esimerkiksi kiireisten lounasajan asiakkaiden asiointia”, tilanhallintajohtaja Veera Vuorinen S-ryhmän vähittäiskaupan ketjuohjauksesta kertoo.

Positiivisen asiakaspalautteen johdosta pikakassoja on otettu laajasti käyttöön viime kuukausina S-ryhmän myymälöissä. Pikakassaa on helppo käyttää, sillä se hyödyntää yleisesti käytettyjä tekniikoita kuten kosketusvalikkoja ja opastetekstejä. Ääniopasteet toimivat asiakkaan valitsemalla kielellä.

Pikakassaratkaisun on toimittanut Fujitsu Finland Oy, joka toimittaa S-ryhmälle myös muiden muassa päivittäistavarakaupan kassajärjestelmät.

Pikakassalla asioivat kaiken ikäiset asiakkaat

Asiakasmäärät ovat kehittyneet S-ruokakaupoissa tasaisesti pikakassojen käyttöönottovuodesta 2012 ja niiden käytöstä on tullut monelle asiakkaalle jo arkea. Kuukausittain asiakaskäyntejä on noin miljoona.

”Pikakassan käyttäjiä löytyy kaikista asiakasryhmistä. Esimerkiksi iällä tai sukupuolella ei näytä olevan käyttöhalukkuuden suhteen merkitystä. Pikakassat eivät ole vähentäneet perinteistä kassapalvelua tai henkilökunnan työmäärää eikä myymälähenkilökunnan määrässä ole tapahtunut muutosta pikakassojen vuoksi”, Veera Vuorinen kertoo.

”Suomessa on ollut otollinen maaperä itsepalveluratkaisujen kehittämiselle. Suomalainen kuluttaja on tottunut käyttämään kortti- ja mobiilimaksujärjestelmiä. Koska käteistä rahaa ei juuri enää näy, ei kassaratkaisuissakaan tarvita käsittelylaitteita sitä varten. Jatkuvasti yleistyvä mobiilimaksu tekee asioinnista entistä sujuvampaa”, toteaa myyntijohtaja Sami Mäki-Petäys Fujitsusta.

Jutun sitaateissa on käytetty lähteenä S-ryhmän Patarumpu-julkaisua 24.8.2017

Kuva: Lari Lappalainen

Lisätietoja
info@fi.fujitsu.com

Julkaistu Net-lehden numerossa 2018,  22.5.2018

Facebook  Twitter  Google  LinkedIn

Käytämme Net-sivustolla evästeitä, jotta pystymme parantamaan käyttökokemusta ja analysoimaan liikennettä. Pyydämme sinua perehtymään yksityisyydensuojakäytäntöömme, joka on saatavissa täältä.