Uusi DBS-yksikkö tarjoaa oivan ohituskaistan älykkäisiin digihankkeisiin

Net 2017,  4.12.2017

Fujitsun uusin liiketoimintayksikkö Digital Business Solutions (DBS) keskittyy ketterään digikehitykseen tekoälyn, esineiden internetin, analytiikan, robotiikan sekä lohkoketjujen alueilla. Suomen DBS-yksikön johtoon on nimitetty Jari Vuori, jonka tiimi tarjoaa asiakkaille ohituskaistan digitaalisten ratkaisujen toteutusvaihtoehtojen kartoittamiseen sekä konkreettisten etenemisratkaisujen etsimiseen ja toteutukseen.

Jari Vuori, miksi Digital Business Solutions -yksikkö on perustettu?

"Uusi liiketoimintayksikkö tuo Fujitsulle entistä paremmat valmiudet osallistua ketteriin ja innovatiivisiin it-hankkeisiin, jotka tukevat uusien digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoa ja asiakkaan liiketoiminnan kehittämistä niiden avulla. Samalla haluamme lisätä panostustamme uusille kasvualueille.  Fujitsu nähdään perinteisesti suurten infra- ja sovellushankkeiden toteuttajana. Uusi DBS-yksikkö keskittyy kuitenkin myös asiakkaiden yksilöllisten, data- ja prosessikeskeisten haasteiden ratkaisemiseen modernien digiteknologioiden ja tekoälyn avulla. Teemme tiivistä yhteistyötä muiden liiketoimintayksiköiden kanssa ja hankkeet ovat monesti yhteisiä."

Uusi DBS-yksikkö tarjoaa oivan ohituskaistan älykkäisiin digihankkeisiin

EMEAI:n Digital Business Solutions -yksikön johtaja Yves de Beauregard (oikealla) poikkesi Suomessa Jari Vuoren vieraana joulukuun alussa. ”Haluamme toimia paikallisesti lähellä asiakkaita ja sijoitus paikalliseen toimintaan on samalla sijoitus Suomeen” hän kuvailee.


Paljonko väkeä on mukana Suomessa, ja millaista väkeä?
 
"Suomen DBS-yksikkö käynnistyi syksyllä 2018, kun edellä mainittujen fokusalueiden osaajat keskitettiin yhteen yksikköön. Tavoitteena on, että vuoden loppuun mennessä palkkalistoillamme on reilut parikymmentä asiantuntijaa ja määrä tuplaantuu seuraavan vuoden aikana. Lisärekrytoinnit ovat parhaillaan käynnissä talon sisällä ja ulkopuolella. Haemme mukaan sekä kokeneita ammattilaisia että tulevaisuuden osaajia erityisesti tekoälyn, koneoppimisen, robotiikan, lohkoketjujen ja analytiikan alueille sekä tietysti myyntiin."

Entä resurssit muualla maailmassa?

"Euroopassa DBS työllistää jo lähes 400 asiantuntijaa. Osaamiskeskukset (Centre of Excellence) palvelevat myös suomalaisia asiakkaitamme. Tanskassa sijaitseva ohjelmistorobotiikan (RPA) osaamiskeskus vastaa ohjelmistorobotiikan kehittämisestä koko Euroopassa yhteistyössä globaalin Fujitsun kanssa. Keväällä 2018 Fujitsu avasi Belgiaan lohkoketjuihin erikoistuneen osaamiskeskuksen, jonka tavoitteena on edistää lohkoketjujen ja muiden hajautettujen tilikirjojen käyttöä. Lisäksi Ranskassa on tekoälyyn erikoistunut osaamiskeskus ja Espanjassa on analytiikka- ja isojen tietomassojen (Big Data) tiimi, joka on perehtynyt erityisesti julkishallintoon ja terveydenhuoltoon."

"Fujitsun tytäryhtiö GlobeRanger kehittää innovatiivisia IoT-ratkaisuja, jotka kattavat koko prosessin kentällä olevien laitteiden hallinnasta niiden tuottaman tiedon integrointiin olemassa oleviin tietojärjestelmiin."

Millaisia asiakkaita ja toimialoja uusi yksikkö palvelee?

"DBS tukee kaikkien toimialojen asiakkaita, esimerkiksi teollisuus-, kauppa- finanssisektorin yrityksiä ja terveydenhuollon ja julkishallinnon organisaatioita. Pyrimme konkretisoimaan tekoälyn ja automaation käyttötapoja yhteistyössä asiantuntijamme ja asiakkaiden kanssa."

Mitä hyötyjä DBS-yksikkö tarjoaa asiakkaille?

"Tarjoamme asiakkaillemme parhaat ammattilaiset sekä laajan kansainvälisen osaamisen ja yhdistämme niihin paikallisen toimintakyvyn. Haluamme erottautua ihmiskeskeisellä lähestymisellä. Tuomme asiantuntijat eturintamaan ratkomaan asiakkaiden ongelmia. Esimerkiksi tekoälyn alueella meillä on jo tarjota sekä loistavaa teknologista osaamista, että kysyä saattaa se selkeään, toteutuskelpoiseen ja ihmiskeskeiseen, muotoon. Emme puhu uusita teknologioista vaikeilla termeillä, vaan kerromme, miten niillä voidaan vaikuttaa organisaatioiden toimintaan käytännön tasolla."

Millaista palautetta asiakkailta on tullut?

"Olemme saaneet hyvin myönteistä ja jopa innokasta palautetta sekä lisätietopyyntöjä ja toiveita lähteä toteuttamaan hankkeita. Monella asiakkaalla on paljon tietoa esimerkiksi tekoälystä ja robotiikasta, mutta ei tarkkaa käsitystä siitä, miten niitä voisi hyödyntää omassa organisaatiossa ja mitä konkreettisia ratkaisuja on mahdollista toteuttaa. Autamme selvittämään hyötyjä ja avaamme monimutkaiset asiat selkokielelle. Fujitsun XpressWay-konsultointi auttaa tunnistamaan uusia digitalisointikohteita liiketoiminnasta ja antaa eväät digimatkalle."

XPressWay-konsultointi

Millainen voisi olla tyypillinen hanke, jonka DBS toteuttaa?

"Hyvä esimerkki on laadunvalvonta, jossa käytetään kuvan- tai videotunnistukseen liitettyä tekoälysovellusta. Syväoppiva sovellus oppii tunnistamaan vialliset tuotteet. Se voi käydä läpi perinteisten kuvien lisäksi myös ultraäänen avulla laadittuja, lämpökameralla otettuja tai röntgenkuvia. Samalla menetelmällä voi esimerkiksi analysoida liikennevirtoja ja vaikkapa ajoittaa liikennevalojen toimintaa niiden mukaan. Lisäksi merkityksien hakeminen isoista tietomassoista suomenkielisinä mahdollistaa luottavamman päätöksenteon."

Miten yhteistyö toimii Fujitsun globaalien liiketoimintayksiköiden kanssa? Entä Japanin?

"Japanin digitaalinen osaaminen on ainutlaatuista. Pitkäaikainen kehittäminen ja Fujitsun laboratoriot mahdollistavat ennen näkemättömiä ratkaisuja. Esimerkkinä vaikka Digital Annealer, joka on kvanttiteknologiaan pohjautuvan tietojenkäsittelypalvelu. Se mahdollista monimutkaisten ongelmien ratkaisun uudella tavalla, erityisesti optimointihaasteissa kuten reaaliaikainen reittioptimointi tai vaikkapa riskienhallinta. Samoin kaikki globaalit osaamiskeskukset ovat tärkeässä roolissa asiakashankkeissamme."

"Yhteinen visiomme on ”Connected Serivices”, jonka avulla haluamme erottautua kilpailijoistamme. Visiomme mukaan haemme datan tiedon lähteiltä, esimerkiksi antureista, ja tuomme sen tietoaltaisiin älykkääseen analyysiin. Fujitsulla on myös erittäin hyvä teknologinen osaaminen, joten voimme yhdistää joustavasti laitteet tekoälyyn ja analytiikkaratkaisuihin."

Millaisia kumppaneita on mukana ja mikä rooli kumppaneilla on eri hankkeissa?

"Hyvät kumppanit ovat olennainen osa toimintaamme. Emme pyri tekemään kaikkea itse, vaan vaihtoehtona on aina etsiä paras mahdollinen kokonaisuus asiakkaallemme. Omien teknologioiden lisäksi tärkeitä kumppaneita ovat muiden muassa Blue Prism, Microsoft, SAP ja UIPath. Ohjelmistokumppaneiden lisäksi mukaan tulee laitetoimittajia, esimerkiksi sensoreiden ja kameroiden valmistajia."

Miksi itse olet mukana, mikä on kiinnostavinta?

"Automaatio, teköäly ja digitalisaatio yleisesti etenevät vauhdikkaasti ja on hienoa olla mukana historiallisessa muutoksessa. Toteutusvaihtoehtojen ja konkreettisten etenemisratkaisujen etsiminen asiakkaille on erittäin kiinnostavaa. Motivaatiota lisää se, että digiratkaisuilla on myös merkittävä yhteiskunnallinen vaikutus. Maailma muuttuu ja teknologia mahdollistaa nykyään vaikka mitä. On ilo olla mukana, sillä kysyntää on ja teemme työtä mahtavien asiakkaiden kanssa."

Lisätietoja
info@fi.fujitsu.com

Julkaistu Net-lehden numerossa 2017,  4.12.2017

Facebook  Twitter  Google  LinkedIn

Käytämme Net-sivustolla evästeitä, jotta pystymme parantamaan käyttökokemusta ja analysoimaan liikennettä. Pyydämme sinua perehtymään yksityisyydensuojakäytäntöömme, joka on saatavissa täältä.