Ravi Krishnamoorthi: Digimurros on käyttäjän voitto

Net 1/2016,  13.6.2016

"Teknologiasta on hyötyä vain, kun se tuottaa käyttäjälleen olennaista tietoa maailmasta", muistuttaa Fujitsun Ravi Krishnamoorthi.

Fujitsun sovellusliiketoiminnan EMEIA-alueen (Eurooppa, Lähi-Itä, Intia ja Afrikka) johtaja Ravi Krishnamoorthi kertoo suhtautuvansa digitaaliseen transformaatioon intohimoisesti. Viime vuonna Fujitsussa aloittaneen Krishnamoorthin tehtävänä on pohtia, miten yhdistää digiajan ideat ja teknologia.

Ravi Krishnamoorthi

Kuinka saada hyvät ideat ja teknologia nopeasti yhteen ja täyteen kukoistukseen digitaalisessa maailmassa? ”On helppoa käyttää rahaa teknologiaan. Ongelma vain on, että nykytilanteessa päättäjän pöydälle päätyviin kysymyksiin on tarjolla useita ratkaisuja. Entistä enemmän aikaa ja vaivaa pitäisi suunnata siihen, miten hyödynnämme teknologiaa asianmukaisesti ja bisnestulokset edellä”, Ravi Krishnamoorthi sanoo. 

Käyttäjä saa mitä haluaa

Digivallankumouksen leimaavin piirre on ihmislähtöisyys: laitteiden käyttäjät vaativat niiltä yhä enemmän palveluita ja elämää helpottavia ratkaisuja.

”Käyttäjäkokemus itsessään on mullistunut, kun tiedon ja palveluiden pitää olla saatavilla heti. Esimerkiksi Amazon on sukeutunut perinteisestä verkkokaupasta mobiiliksi internet-ajan toimijaksi. Netflixin kaltaiset, median kuluttamista mullistaneet palvelut ovat nimenomaan digivallankumouksen lapsia”, Krishnamoorthi toteaa. 

Digitaalisuus tarkoittaa erilaisia asioita eri ihmisille. Se on itsessään todellisuutta, joka vaikutusta on hankala välttää eri elämänalueilla. 

Lontoolaisella asunnottomalla voi olla iPhone 6S, jolla hän tilaa sovelluksen kautta haluamastaan lähiravintolasta ruokaa. Maksun hän kerjää ohikulkijalta. Tämä on todellista digivallankumousta. Kun intialainen katukioski tarjoaa asiakkaalleen digitaalisia maksupalveluja, on kyse lyömättömästä asiakaskokemuksesta. Vaatekauppa puolestaan voi kerätä asiakkaiden älypuhelimien kautta anonyymiä tietoa heidän liikkeistään kaupassa, ja saada näin kartan tilan suosituimmista alueista. Tietoa voidaan hyödyntää tarjousten ja muiden avaintuotteiden asettelussa. 

"Kyse on siitä, miten tuottaa datasta oikeaa, hyödyllistä tietoa ihmisille – tietoa, josta on konkreettista apua päätöksenteossa. Tähän kaikkeen tarvitaan infrastruktuuri." 

Virtahepo olohuoneessa 

It-päättäjille digimuutos tarkoittaa, että perinteisen, konesalivetoisen tietotekniikan ja sovelluksia vikkelästi suoltavan it:n vaatimukset pitää tasapainottaa. Legacy-järjestelmät ja robustit ratkaisut muuttuvat ongelmiksi, vaikka aikoinaan ne olivat kalliita investointeja. Usein niiden päällä pyörii myös moni yrityksen kriittinen toiminto.

”Miten yhdistän vanhat investoinnit nykyajan vaatimuksiin ja saan niistä hyödyt irti? Kuinka digitoin ja automatisoin olemassa olevat prosessit? Tämä on virtahepo it-päättäjien olohuoneessa", sanoo Krishnamoorthi.

Digitaalisaatiokehityksen suurin jarru on hänen mukaansa kuitenkin osaamisen johtaminen. Ei ole helppoa jalostaa teknologista osaamista ja valjastaa sitä liiketoiminnan ytimen kehittämiseen eli bisnesongelmien ratkaisemiseen. Johtajan täytyy tuntea myös tietoturva-asiat ja ratkaista pragmaattisesti, mitä tietoa täytyy oikeasti suojata. 

Fujitsun kaltaisten, laaja-alaisten globaalia toimituskykyä tarjoavien toimijoiden hyödyntäminen onkin monimutkaisessa tilanteessa fiksua, Krishnamoorthi muistuttaa. 

”Etenkin digitransformaation alkuvaiheessa, jota vielä elämme, yhdessä asiakkaiden kanssa tekeminen on keskustelua, demojen kehittämistä ja projektimaisin toteutuksin etenemistä. Myöhemmin ratkaisut voidaan levittää laajemmiksi konsepteiksi ja osaksi it-toimittajien valmistarjoomaa. Alussa pitää kuitenkin lähteä tiiviisti kunkin asiakkaan omista liiketoiminnan tarpeista ja räätälöidyistä ratkaisuista”, Krishnamoorthi toteaa.

Videohaastattelu: Ravi Krishnamoorthi: End to end digitalization by Fujitsu

Ravi
Krishnamoorthi esiintyi Fujitsun World Tour -tilaisuudessa huhtikuussa.
Lue myös: A vision of digitalization on a human scale (i-cio.com)

Teksti ja video: Jutta Smolander, Sami Kohvakka (kuvaus)

Lisätietoja
info@fi.fujitsu.com

Julkaistu Net-lehden numerossa 1/2016,  13.6.2016

Facebook  Twitter  Google  LinkedIn

Käytämme Net-sivustolla evästeitä, jotta pystymme parantamaan käyttökokemusta ja analysoimaan liikennettä. Pyydämme sinua perehtymään yksityisyydensuojakäytäntöömme, joka on saatavissa täältä.