Hyvinvointipalvelu Plus tarkkailee potilaan vointia kotona

Net 1/2016,  4.10.2016

Fujitsun Hyvinvointipalvelu Plus on uusi, kotihoitoa tukeva digitaalinen terveyspalvelu. Hoitaja saa automaattisesti tietoja potilaan voinnista. Yhteydenpito hoitajan ja asiakkaan välillä onnistuu helposti videoyhteyden avulla. Palvelua on jo pilotoitu Mainio Vireen Käpylän palvelutalossa.

Hyvinvointipalvelu Plus tarjoaa mahdollisuuden hoitaa entistä suurempi osa asiakkaista kotona, joko kokonaan tai osittain. Palvelu soveltuu erilaisiin käyttötarkoituksin ‒ leikkaushoidon jälkeiseen seurantaan, mutta myös kokonaan asiakkaan kotona tapahtuvaan hyvinvoinnin tukemiseen.

Plus-hyvinvointipalvelu Mainio Vireessä

Palveluohjaaja Riitta Orenius tarkastelee tietokoneellaan asiakkaan hyvinvointitietoja Mainio Vireen Käpylän palvelutalossa.

”Sairaalassaoloaika lyhenee, kotikäyntejä voi tehdä virtuaalisesti ja asiakkaan tilaa seurataan ajantasaisesti. Tavoitteemme on luoda turvallinen ympäristö asiakkaan kotiin”, sanoo Fujitsun toimialajohtaja Heikki Koskinen.

Hyvinvointisalkku asiakkaan kotiin

Palvelu perustuu asiakkaalle toimitettavaan hyvinvointisalkkuun, joka sisältää asiakkaan tarvitsemat laitteet. Salkussa on hyvinvointikello, joka mittaa asiakkaan vointia ja toimintakykyä sekä tablettitietokone, joka mahdollistaa yhteydenpidon asiakkaan ja hoitoyksikön välillä.

Palvelun käyttöönotto ei vaadi erityistaitoja hoitoyksiköltä, joka vain tilaa salkun asiakkaalleen. Fujitsu toimittaa salkun, opastaa asiakasta ja tarkistaa, että kaikki laitteet toimivat suunnitellusti.
Hyvinvointikello toimii täysin automaattisesti. Se mittaa asiakkaan aktiivisuutta, unen määrää ja laatua sekä kehon lämpöä. Mittaustiedot välittyvät reaaliaikaisesti hoitajien käyttöön tukiaseman avulla.

Mittaustiedon perusteella kello tuottaa aktiivisuuskäyrää, jossa näkyy myös unijakso. Kello oppii muutamassa päivässä asiakkaan aktiivisuuden tason ja unirytmin ja muodostaa asiakkaalle henkilökohtaisen hyvinvointi-indeksin, jonka perusteella hoidon tarvetta suunnitellaan uudestaan. Jos muutos on äkillinen, henkilökunta saa automaattihälytyksen.

Mittaustiedon ansioista hoitosuunnitelmien tekeminen on aiempaa tarkempaa.

Yhteys hoitajaan aina tarvittaessa

Hyvinvointisalkkuun kuuluva tablettitietokone mahdollistaa videokuvaan perustuvan yhteydenpidon asiakkaan ja hoitoyksikön välillä.

Hoitaja voi ottaa yhteyden sovittuna aikana ja selvittää, mikä on asiakkaan vointi ja miten toipuminen on edistynyt. Vastaavasti asiakas voi tehdä hoitajakutsun, jos tulee tarvetta keskustella hoitajan kanssa kasvotusten.

Hyvinvointikellon hälytyspainikkeella asiakas ilmoittaa hoitoyksikölle tarpeen pikaiseen yhteydenottoon.

”Tabletissa on myös omaissoitto, jonka avulla pystymme kytkemään yhden omaisen mukaan hoitoprosessiin. Hoitaja, asiakas ja omainen voivat olla yhtä aikaa samassa videopalaverissa.”
Tabletti on mahdollisimman helppokäyttöinen. Sen ainoa toiminnallisuus on videoyhteys.

”Hyvä käytettävyys on palvelun tärkein ominaisuus”, korostaa hankejohtaja Minna Inkinen Fujitsusta.

Yhteydenpito on lisääntynyt

Hyvinvointipalvelu Plussaa on pilotoitu kolme kuukautta Mainio Vire Oy:n Käpylän palvelutalossa.
”Seuraamme säännöllisesti palveluasunnoissa asuvien asiakkaidemme aktiivisuuskäyrää ja unta”, kertoo palveluohjaaja Riitta Orenius.

Tarkka tieto unen kestosta auttaa parantamaan unen laatua.

”Asukas saattaa sanoa, että on nukkunut yönsä huonosti. Voimme tarkistaa miten yö on sujunut ja pohtia yhdessä mikä on valvottanut.”

Myös Mainio Vireen asiakkaiden omaiset ovat saaneet mahdollisuuden kokeilla palvelua.

”Omaiset näkevät omalla mobile-näkymällään läheisensä hyvinvointitiedot. Jatkuva huoli vanhempien voinnista ja pärjäämisestä helpottuu”, kertoo Mainio Vireen kehitys- ja laatujohtaja Riitta Haapanen.

Avuksi arkeen

Hyvinvointipalvelu Plus muuttaa monella tavalla asiakkaan ja hoitoyksikön arkea.

”Palvelu nopeuttaa kotiutusta. Lisäksi kotihoitojakso on entistä turvallisempi, koska seuranta on säännöllistä ja yhteys hoitoyksikköön syntyy tarvittaessa nopeasti. Suurin muutos nähdään todennäköisesti hoitoyksikön päässä. Videoyhteys ja tarkan mittaustiedon analysointi ovat uusia asioita, jotka muuttavat varmasti hoitokäytäntöjä”, Minna Inkinen arvioi.

Palvelu kehittyy jatkuvasti. Seuraavan version kehitystyö käynnisty jo tämän vuoden aikana.
”Monimutkaisia mittalaitteita pakettiin ei kuitenkaan ole tulossa. Laitteiden käytön pitää olla mahdollisimman helppoa, turvallista ja hoitotyötä tukevaa”, Heikki Koskinen korostaa.

FUJITSU Hyvinvointipalvelu Plus on digitaalinen hoitoympäristö, joka tukee asiakkaiden nopeaa kotiutumista hoitoyksiköstä sekä kotona tapahtuvaa terveydenhoitoa.

Lue myös:
Digitaalinen Plus-hyvinvointipalvelu tukee kotihoivaa
The digital Plus Service supports home care

Kysy lisää: Heikki Koskinen

Kysy lisää:

Lähetä sähköpostia Heikki Koskiselle: heikki.koskinen(at)fi.fujitsu.com, 
soita p. 0500 410 945 tai täytä  yhteydenottolomake

Lisätietoja
info@fi.fujitsu.com

Julkaistu Net-lehden numerossa 1/2016,  4.10.2016

Facebook  Twitter  Google  LinkedIn

Käytämme Net-sivustolla evästeitä, jotta pystymme parantamaan käyttökokemusta ja analysoimaan liikennettä. Pyydämme sinua perehtymään yksityisyydensuojakäytäntöömme, joka on saatavissa täältä.