Urheilulehti julkaisi vuosi sitten jutun urheilumaailman epävarmimmasta työsuhteesta. Jutun mukaan mailapojan, caddien, työt voivat loppua jopa kesken kierroksen.
"Caddien tehtävistä ehkä vaikein – mutta tärkein – on pystyä lukemaan pelaajan mielentilaa ja tarvittaessa toimia, jos siihen on tarvetta. Tämä vaatii toisen persoonan syvää tuntemusta."
Caddien työsuhteen jatkuvuus saattaa siis olla kiinni empatiakyvystä. Paitsi caddieilta, myös it-ammattilaisilta vaaditaan nykyään entistä enemmän empatiataitoja. Varsinkin, kun asiakkaan ongelmia lähdetään ratkomaan yhteiskehittämismenetelmien avulla.
Yhteiskehittäminen eli co-creation on työtapa, jossa erilaisen taustan omaavien ihmisten laaja-alainen osaaminen valjastetaan jonkin haasteen ratkaisemiseksi. Yhteiskehittämisen työpajaan kutsutaankin usein paitsi asiakkaan, toimittajan, kumppaneiden ja työntekijöiden edustajia, myös palvelun käyttäjiä.
Useimmille osallistujille tulee yllätyksenä se, että niissä ei lähdetäkään ratkaisemaan haastetta yksittäisen osallistujan näkökulman tai asiantuntemuksen avulla, vaan työpajassa astutaan sellaisen henkilön saappaisiin, jota haaste jollakin tavalla koskee. Ja juuri tässä tilanteessa tarvitaan empatiakykyä – kykyä asettua toisen ihmisen asemaan.
Tehtävä ei ole helppo, ainakaan ensikertalaisille, joille yhteiskehittämisen menetelmät eivät välttämättä ole tuttuja. Siksi ”ongelmapersoonaan” täytyy ensin tutustua paremmin. Usein annamme persoonalle nimen. Hänet voidaan ristiä esimerkiksi Penaksi. Ristiäisten jälkeen mietimme, minkälaiset ajatukset ohjaavat Penan työtä. Mistä hän haaveilee? Mikä hänet sytyttää? Mahtaako Pena kenties pelätä jotain?
Kun ymmärrämme Penan toimintojen motiiveja pintaa syvemmältä, oivallamme, mikä alkuperäisessä, firman liiketoimintaan liittyvässä haasteessa on Penan kannalta olennaista. Ja vasta kun kaikki työpajaan osallistuvat pystyvät kuvittelemaan itsensä Penan asemaan, alkaa haasteeseen löytyä ratkaisuja.
Seuraavan kerran kun pelisi takkuaa viheriöllä, kannattaa miettiä pelitaitojen ”yhteiskehittämistä”, eli caddien hankkimista. Hommansa osaava caddie on golfin asiantuntija, valmentaja, ystävä ja psykologi, joka näkee pelihaasteesi ja löytää siihen mitä todennäköisimmin paitsi oikean mailan myös pidempiaikaisen, peliäsi kehittävän ratkaisun.
Kehitysjohtaja Kimmo Matero fasilitoi Fujitsun co-creation-työpajoja.