05.11.2024

Yhteistyön ja teknologian avulla kestävyyssiirtymän kärkeen  

Globaalien kriisien keskellä kestävyysmuutos on entistäkin painavampi keskustelunaihe yritysmaailmassa. Muutoksen tarve on valtava, mutta Fujitsun teettämän selvityksen mukaan siihen suhtaudutaan ristiriitaisesti.  

Tutkimusyhtiö Longitude Research Ltd. selvitti 600:n yhtiön ja organisaation ylimmän johdon edustajien näkemyksiä yhteensä 15 maassa ja 11 toimialalla ympäri maailman. Selvityksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitä organisaatiot ovat tähän mennessä saaneet aikaan kestävyyssiirtymän saralla.  

“Johtajat tiedostavat kestävyyssiirtymän kiireellisyyden ja yhä useammat organisaatiot ovat tarttuneet jo toimeen. Selvitys kuitenkin paljastaa, että monet eivät ole saavuttaneet tahtomiaan tuloksia”, Fujitsun vastuullisuusasiantuntija Inari Timonen-Nissi kertoo. 

Aiempaan selvitykseen verrattuna organisaatioiden ilmapiiri on myös muuttunut merkittävästi. Näkymät ovat synkentyneet, sillä kestävyyssiirtymään ei suhtauduta enää yhtä toiveikkaasti. 

Selvityksen mukaan tarpeellisten muutosten kiireellisyys tiedostetaan, mutta tämä ei johda riittäviin toimenpiteisiin. Suurin osa (70 %) johtajista sanoo, että kestävä muutos on etusijalla, mutta todellisuudessa vain 26 % organisaatioista raportoi konkreettisia tuloksia kestävän kehityksen strategioistaan. Ristiriita on siis valtava: maapallon pelastaminen nähdään tärkeänä, mutta työ etenee hitaasti. 

Organisaatioista vain tietty muutoksentekijöiden ryhmä ymmärtää kestävyyssiirtymään liittyvän datan arvon. Tämä joukko tekee myös aktiivisesti yhteistyötä muiden organisaatioiden ja sidosryhmien kanssa tulosten saavuttamiseksi. He saavat aikaan konkreettisia hyötyjä kestävän kehityksen strategioistaan yli neljä kertaa todennäköisemmin kuin muut.  

Yhteiskehittäminen (HXD) avuksi haasteiden tunnistamiseen ja uusien ratkaisujen kehittämiseen 

Muutoksentekijöille on tärkeää tehdä yhteistyötä muiden organisaatioiden kanssa kestävämmän maailman rakentamiseksi. Fujitsu on luonut yhteiskehittämisen mallin (HXD), jonka avulla digitaalisen muutoksen suunnittelu ja asiakkaan liiketoiminnan haasteiden ratkaisu yhdessä on mahdollista.  

“Jokaisella asiakkaalla on arvokasta annettavaa liiketoiminnan haasteiden ratkaisuun, kun heille tarjotaan mahdollisuus ja oikeat työkalut”, sanoo Timonen-Nissi. 

“Sen lisäksi, että työpajoista syntyy ratkaisuja vastuullisuustyön edistämiseksi, yhdessä vietetty aika ja onnistumisen tunteet ovat myös omiaan syventämään asiakassuhdetta. Yhteiskehittämisessä työskennellään tiiviisti asiakkaan kanssa”, Timonen-Nissi lisää. 

Yhteiskehittämisen malli auttaa hyödyntämään yhteistyön voimaa digitaalisen muutoksen toteuttamiseksi ja kestävyyssiirtymän vauhdittamiseksi. Moni yritys onkin tottunut hyödyntämään yhteiskehittämisen menetelmiä tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä, mutta samoja prosesseja kannattaa hyödyntää myös kestävyyssiirtymän vauhdittamiseksi.  

Vastuullisuus ei toteudu ilman johdonmukaista yhteistyötä organisaation eri osien välillä 

Jotta organisaatio voi olla muutoksentekijä ja onnistua kestävyyssiirtymän edistämisessä, täytyy yhteistyön olla sujuvaa asiakkaiden ja kumppaneiden ohella myös sisäisesti. Monissa organisaatioissa on jo panostettu hyvään tiedonkulkuun ja yhteistyön eteen tehdään tietoisesti töitä. Samoja hyviä käytäntöjä kannattaa hyödyntää, kun on kyse onnistuneen vastuullisuustyön rakentamisesta.  

“Organisaation sisällä törmää helposti tilanteeseen, jossa työntekijät eivät koe ymmärtävänsä vastuullisuutta tai omaa rooliaan vastuullisuuden edistämisessä. Kouluttamisella ja avoimella viestinnällä voidaan muuttaa asenteita, jotta jokainen työntekijä ymmärtää, että kestävyyssiirtymän edistäminen on kaikkien vastuulla ”, Timonen-Nissi toteaa. 

Osaamisen kehittämiselle ja asenteiden muuttamiselle kannattaa antaa aikaa. Sisäistä yhteistyötä voi lähteä rakentamaan yhteisillä keskusteluilla, joissa voidaan pureutua kestävyyssiirtymän haasteisiin ja samalla purkaa siiloja organisaation sisällä.  

“Esimerkiksi sisäisissä kestävyyssiirtymän työpajoissa voidaan tutustua keskeisiin kestävän kehityksen käsitteisiin ja asiakkaan vastuullisuusstrategian painopisteisiin, hahmottaa omaa roolia asiakkaan vastuullisuustavoitteiden edistämisessä, sekä lähteä miettimään miten voi yhdessä tukea asiakasta heidän kestävyyssiirtymässään”, Timonen-Nissi sanoo. 

Kestävä tulevaisuus rakennetaan yhdessä 

Yhteistyön ja teknologian avulla pääsee alkuun muutosmatkalla; kestävän kehityksen kuilua voidaan kuroa umpeen keskittymällä teknologiaan, joka mahdollistaa kestävyyssiirtymän.  

“Yhteistyön avulla on mahdollista taklata haasteita ja varmistaa, että jokaisella organisaation jäsenellä on ymmärrys vastuullisuudesta ja muutoksen tärkeydestä. Yhdessä työskentelemällä voimme yhdistää voimamme ja asiantuntemuksemme, mikä tekee kestävyyssiirtymästä paitsi mahdollisen, myös tehokkaamman ja vaikuttavamman”, Timonen-Nissi tiivistää. 

Artikkeli referoi Inari Tmonen-Nissin ja Iida Kalantin Sytyke-lehteen kirjoittamaa artikkelia. 

Lähteet ja lukemista: 

  • Fujitsun teettämän ja tutkimusyhtiö Longitude Research Ltd:n toteuttaman tutkimuksen voit ladata täältä
  • Fujitsun yhteiskehittämisen työpajasta voit lukea lisää täältä

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux