Teknologian voi valjastaa avuksi moniin haasteisiin ja ottaa osaksi liiketoimintaa, kunhan sitä osataan hyödyntää oikealla tavalla. Lähitulevaisuuden teknologianäkymät ovat täynnä mahdollisuuksia niin tekoälyn, kvanttiteknologian kuin metaversuminkin kannalta.
Juuri kun koronapandemian tuomiin työelämän muutoksiin alettiin sopeutumaan, alkoivat jo uudet teknologiat ja tekoäly ravistelemaan työelämää. Moni ajattelee tekoälyn olevan jopa suurempi mullistus, kuin internet aikoinaan.
“Jatkuva oppiminen ja muutokseen sopeutuminen ovat taitoja, joita tarvitaan jokaiselta. Lisäksi organisaation olemassaolon tarkoitus on syytä miettiä uudelleen nyt, kun myös työelämän ikärakenne on muuttumassa. Uudet sukupolvet arvostavat työssä erilaisia asioita ja suhtautuvat teknologiaan uudella tavalla”, toteaa Fujitsu Finlandin varatoimitusjohtaja Ilona Ylinampa.
Ilona näkee paljon mahdollisuuksia nykyhetken ja tulevaisuuden teknologiatrendeissä.
“Johtajien olisi tärkeää pysyä kärryillä trendeistä ja miettiä, miten esimerkiksi tekoälyä ja metaversumia voitaisiin hyödyntää omassa organisaatiossa. Pysyäkseen mukana edelläkävijöiden joukossa, pitää asioita tehdä uudella ja innovatiivisella tavalla”, Ilona muistuttaa.
Tekoäly osaksi liiketoimintaa
Vaikka tekoäly on viimeisten vuosien aikana nostanut kunnolla päätään, kyseessä ei ole uusi asia. Ensimmäistä tekoälyä on lähdetty kehittämään jo 1950-luvulla.
“Viimeistään generatiivinen tekoäly on tuonut tekoälyn kaikkien huulille. Näen siinä paljon mahdollisuuksia ja tekoälyä kannattaisikin hyödyntää funktioissa läpi organisaation”, Ilona sanoo.
“Tekoälyn voi ottaa työkaveriksi niin lähituen ja asiakaspalvelun tehtäviin, datan analysointiin, rutiinitöihin kuin esimerkiksi ohjelmistokehittämiseenkin. Näen, että tulevaisuudessa sitä voisi hyödyntää tarjoamaan ratkaisuja myös konfliktitilanteissa.”
Virtuaalitodellisuuksia eri tarkoituksiin
Vietämme keskimäärin 75 prosenttia hereilläoloajastamme verkkoyhteyksien äärellä. Metaversumin yleistyessä on ennustettu, että virtuaalitodellisuudessa vietetty aika kasvaa entisestään.
Lähivuosina noin neljännes ihmisistä tulee käyttämään vähintään tunnin metaversumissa päivittäin, ja lähes puolet organisaatioista tulee hyödyntämään sitä liiketoiminnassaan.
“Uskon, että tulevaisuudessa meillä tulee olemaan monia eri metaversumeja erilaisiin käyttötarkoituksiin niin kuluttajapuolella, kuin esimerkiksi it-alalla. Tämän vuoksi johtajien olisi syytä olla hereillä ja kiinnostuneita virtuaalitodellisuudesta”, sanoo Ilona.
“Henkilökohtaisesti olen kiinnostunut erityisesti siitä, miten saamme metaversumin avulla laitteet keskustelemaan kanssamme.”
Mahdollisuuksia ja haasteita
Tulevaisuus on täynnä mielenkiintoisia mahdollisuuksia, mutta kuten kaikessa, on myös teknologian kehityksessä haasteensa taklattavana.
“Teknologian kehitys ja kasvu lisäävät myös osaltaan ympäristöongelmia. Tämä haaste on ehdottomasti ratkaistava. Lisäksi inhimillisellä puolella on kysymysmerkkejä; lisääntyykö yksinäisyys, kun verkossa ja virtuaalitodellisuudessa vietetään enemmän aikaa? Entä miten pidämme kaikki mukana teknologian kehityksessä?” Ilona pohtii.
Esimerkiksi tekoälyn käytön lisäämisessä edetään myös hitaammin, kuin tahtotila olisi. Hidastavia tekijöitä ovat muun muassa muutoksen laajuus sekä tekoälyosaamisen rajallinen saatavuus.
Tärkeää olisikin panostaa uusien osaajien kouluttamiseen ja houkuttelemiseen. Lisäksi tulee muistaa, että pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Monet globaalit toimijat ovat jo pitkällä tekoälyn tutkimuksen suhteen, ja sitä voisimme hyödyntää myös Suomessa.
“Meillä Fujitsussa on monia mielenkiintoisia esimerkkejä maailmalta muun muassa tekoälyn ja kvanttiteknologian hyödyntämisestä. Yhtenä uutena ratkaisuna olemme kehittäneet tekoälyalustan, Fujitsu Kozuchin, joka nopeuttaa kehittyneiden tekoälytekniikoiden testausta ja käyttöönottoa”, Ilona kertoo.
Juttu perustuu Ilona Ylinampan puheenvuoroon ”Kvanttiteknologiasta metaversumiin − digitalisaation trendit” Fujitsu ActivateNow -tapahtumassa 4.10.2023.
* Metaversumi on internetin suunniteltu iteraatio. Se koostuu pysyvistä, jaetuista, 3D-virtuaalitiloista, jotka on linkitetty yhteiseen interaktiiviseen virtuaaliuniversumiin. Kyse on sosiaalisesta, monen käyttäjän virtuaalitodellisuudesta. Termi on yhdistetty etuliitteestä meta, ’tois-, jälki-’, ja sanasta versumi. (Wikipedia)
Teksti: Iida Kalanti