Suomen Pankki saa laadukasta it-osaamista helpolla tavalla

Net 1/2016,  20.12.2016

Suomen Pankki on käyttänyt Fujitsun it-asiantuntijapalveluita jo lähes pari vuosikymmentä. Pienemmät hankkeet johtivat vuonna 2012 ensimmäiseen puitesopimukseen, joka uusittiin joulukuussa 2016. Puitesopimus kattaa sekä sovellus- että infra-asiantuntijapalvelut.

Suomen Pankki

Tuoreen puitesopimuksen kilpailutus toteutettiin julkisena hankintana, jossa pisteytettiin kokonaishinta ja laatu. Laadun vertailu jakautui neljään erikseen arvioitavaan osa-alueeseen: palvelujen toimittamiseen, yhteistyömalliin, palveluiden hallintaan sekä tarvittavien asiantuntijoiden osaamiseen. Fujitsu osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi, sillä yhteistä toimintamallia on jo toteutettu pitkään ja prosessit hiottu toimiviksi muun muassa Lean-menetelmien avulla.

Suomen Pankki / Vuolasto"Olemme olleet tyytyväisiä Fujitsun työn laatuun ja yhteyshenkilöiden toimintaan. Haluamme jatkossakin ostaa laadukasta osaamista helpolla tavalla", toteaa Suomen Pankin it-päällikkö Petteri Vuolasto (vasemmalla).

"Vaatimuksemme ovat kovat, sillä keskuspankin it-palvelujen on toimittava luotettavasti. Emme halua olla paikka, jossa harjoitellaan. Lisäksi keskuspankkien kansainvälinen yhteistyö kasvaa jatkuvasti. Ratkaisujemme pitää kestää vertailussa ja jopa johtaa uusiin yhteistyömalleihin."

"Haluamme, että tietotekniikkatoimittaja osaa haastaa meidät positiivisesti ja pystyy kertomaan toimimmeko oikein. Kaipaamme jatkuvasti vinkkejä ja kehitysehdotuksia, miten asiat voisi hoitaa paremmin", hän painottaa.

Suomen Pankki saa teknistä asiantuntijavoimaa ydintoimintojaan tukevien tietojärjestelmien kehitystyöhön. Kehitystä voidaan tehdä joustavasti, sillä sopimus takaa asiantuntijatyöt projektien tai toimeksiantojen pohjalta joustavasti tarpeiden mukaan joko yksittäisiin projekteihin tai pidempiin kehityshankkeisiin.

"Sopimus pitää myös meidät varpaillamme. Jos palvelu ei pelaa, sitä ei käytetä. Toistaiseksi yhteistyömme on kasvanut jatkuvasti ja kasvu näyttää jatkuvan edelleen, kun uusia hankkeita käynnistyy", toteaa Fujitsun toimitusjohtaja Simo Leisti.

Teknistä osaamista ja kuormitushuippujen tasausta

Suomen Pankin pitkään jatkunut yhteistyö Fujitsun kanssa on Petteri Vuolaston mielestä ollut sujuvaa ja tiivistynyt entisestään vuosien mittaan. Ammattinsa osaavia tekijöitä on saatu joustavasti ja nopeasti paikan päälle. 

Fujitsun infra- ja sovellusasiantuntijat tekevät pankin tiloissa perustietokniikan ylläpitätöitä sekä sovelluskehitystä esimerkiksi toiminnanohjaus- ja asianhallintajärjestelmien kimpussa.

"Ideana oli hakea palvelua oman työmme jatkeeksi. Oma porukkamme keskittyy enemmän keskuspankin toiminnan edellyttämien ratkaisujen määrittelyihin, koordinointiin ja tekniseen projektipäällikkyyteen. Fujitsusta saamme teknistä osaamista, kuormituspiikkien tasaamista ja raakaa työtä", Vuolasto kertoo .

"Keskuspankkeja ei ole Suomessa kuin yksi ja siksi meillä on erityispiirteitä. Laatuja tietoturvavaatimukset ovat korkeat, ja se asettaa ehtoja henkilöille, joita Fujitsu tänne tarjoaa. Haastattelemme kaikki ehdotetut työntekijät ja teemme taustaselvitykset", Vuolasto sanoo.

 ot

Lisätietoja
info@fi.fujitsu.com

Julkaistu Net-lehden numerossa 1/2016,  20.12.2016

Facebook  Twitter  Google  LinkedIn